Pytrik Schafraad is a lecturer in Corporate Communication at the Department of Communication Science. His research focusses on the relationship between organizations and the news media and the dynamics of issues in the news. He is the coördinator of the bachelor course Corporate Communication (DCW1) and master thesis coördinator for the MSc track Corporate Communication. He teaches courses on public relations & the media, content analysis, bachelor thesis corporate communication amongst others.
Hofhuis, J., Schafraad, P., Trilling, D., Luca, N., & van Manen, B. (2023). Automated content analysis of cultural Diversity Perspectives in Annual Reports (DivPAR): Development, validation, and future research agenda. Cultural Diversity & Ethnic Minority Psychology, 29(1), 74-84. https://doi.org/10.1037/cdp0000413[details]
Schafraad, P., & Van Zoonen, W. (2020). Reconsidering churnalism: How news factors in corporate press releases influence how journalists treat these press releases after initial selection. Communications : The European Journal of Communication Research, 45(S1), 718-743. https://doi.org/10.1515/commun-2019-2075[details]
Schafraad, P., van Zoonen, W., & Verhoeven, P. (2016). The news value of Dutch corporate press releases as a predictor of corporate agenda building power. Public Relations Review, 42(3), 451-458. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2015.11.014[details]
Kroon, A., & Schafraad, P. (2013). Copy-paste of journalistieke verdieping? Een onderzoek naar de manier waarop nieuwsfactoren in universitaire persberichten nieuwsselectie en redactionele bewerking beïnvloeden. Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, 41(3), 283-303. https://doi.org/10.5117/2013.041.003.283[details]
Schafraad, P., Wester, F., & Scheepers, P. (2013). Media attention to the far-right in three Dutch newspapers 1986-2004: characteristics and trends. Observatorio, 7(2), 1-31. [details]
Schafraad, P., d'Haenens, L., Scheepers, P., & Wester, F. (2012). The evolution of a media image: newspaper attention to the Flemish far right 1987-2004. Acta Politica, 47(4), 356-378. https://doi.org/10.1057/ap.2012.12[details]
2011
Hijmans, E., Schafraad, P., Buijs, K., & d' Haenens, L. (2011). Wie schrijft ons nieuws? Een analyse van voorverpakt nieuws en brontransparantie in binnenlandse nieuwsonderwerpen in vier Nederlandse en Vlaamse kwaliteitskranten. Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, 39(2), 77-91. [details]
2009
Schafraad, P. H. J., Scheepers, P. L. H., & Wester, F. P. J. (2009). Media attention to Pim Fortuyn and LPF during the 2002 elections. Negative bias or following news routines? In R. P. Konig, P. W. M. Nelissen, & F. J. M. Huysmans (Eds.), Meaningful media: communication research on the social construction of reality: To honour Karsten Renckstorf's academic career (pp. 188-200). Nijmegen: Tandem Felix.
Schafraad, P., Wester, F., & Scheepers, P. (2009). Controversiële buitenstaanders: een longitudinale studie naar berichtgeving over ver rechts in Nederlandse dagbladen. Migrantenstudies, 25(3), 221-236.
Schafraad, P. H. J., Scheepers, P. L. H., & Wester, F. P. J. (2008). ‘Dealing with the ‘devil of the past’. Attention for the far right in the German press (1987-2004). Publizistik, 53(3), 362-385.
2006
Schafraad, P. H. J., Wester, F., & Scheepers, P. (2006). Using 'new' data sources for 'old' newspaper research: Developing guidelines for data collection. Communications : The European Journal of Communication Research, 31, 455-467. https://doi.org/10.1515/COMMUN.2006.029
2018
Van Hout, T., Schafraad, P., & Koetsenruijter, W. (2018). Redactioneel. Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, 46(1), 2-4. [details]
Jacobs, S., & Schafraad, P. (2017). Hoe de Fyra kon ontsporen: De valkuilen van crisiscommunicatie. Tekst[blad], 23(3), 16-19. [details]
2012
Schafraad, P. (2012). Wenig Interesse an komplexem Hintergrund. Message, 2012(2), 28-29. [details]
Schafraad, P. (2012). [Review of: W. van Atteveldt (2008) Semantic network analysis: techniques for extracting, representing and querying media content]. Communications : The European Journal of Communication Research, 37(2), 218-220. https://doi.org/10.1515/commun-2012-0011[details]
Schafraad, P. H. J., & Jacobs, S. H. J. (2017). Communicating Responsibility: The Fyra Case. Abstract from Etmaal van de Communicatiewetenschap, Tilburg, Netherlands.
2015
Schafraad, P. H. J., van Zoonen, W., & Verhoeven, P. (2015). The news value of corporate press releases as a predictor of corporate agenda building power. Abstract from Paper presented at the International Public Relations Symposium BledCom 2015, .
Mediaoptreden
de Boer, N. J., van Eijk, N. A. N. M. & Schafraad, P. (23-05-2015). Hoe krijgen we Sepp Blatter weg? Interview door Michiel Hulshof en Menno van der Veen [Print] Vrij Nederland. Hoe krijgen we Sepp Blatter weg? Interview door Michiel Hulshof en Menno van der Veen. https://www.vn.nl/de-oplossers-4/
Spreker
Schafraad, P. H. J. (invited speaker) (17-6-2015). Dit wordt het nieuws. De invloed van corporate persberichten op het nieuws nader bekeken., Invited lecture at Logeion / ANP, Rijswijk.
Andere
Verhoeven, J. (participant) & Schafraad, P. H. J. (participant) (5-7-2018 - 7-7-2018). BledCom 2018 (participating in a conference, workshop, ...).
2009
Schafraad, P. H. J. (2009). Controversial Outsiders. A cross-national study of media attention to the far-right 1986-2004. Nijmegen: self.
De UvA maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken voor het functioneren, meten en optimaliseren van de website. Ook worden er cookies geplaatst om bijv. YouTube filmpjes te kunnen tonen en voor marketingdoeleinden. Deze laatste categorie betreffen de tracking cookies. Uw internetgedrag kan worden gevolgd door middel van deze tracking cookies. Door op “Accepteer alle cookies” te klikken gaat u hiermee akkoord. Lees ook het UvA Privacy statement
Noodzakelijk
Cookies noodzakelijk voor het basisfunctioneren van de website. Deze cookies worden bijvoorbeeld ingezet om het inloggen voor studenten en medewerkers mogelijk te maken.
Noodzakelijk & Optimalisatie
Cookies die worden geplaatst om anoniem gegevens te verzamelen over het gebruik van de website om deze te verbeteren.
Noodzakelijk & Optimalisatie & Marketing
Cookies die in staat stellen bezoekers te volgen en van gepersonaliseerde advertenties te voorzien. Externe advertentienetwerken verzamelen individuele gegevens over internetgedrag. Selecteer deze categorie om YouTube video's te kunnen kijken.