Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Dr. L.E.R. (Laurens) de Vos

Faculteit der Geesteswetenschappen
Theaterwetenschap

Bezoekadres
  • Nieuwe Doelenstraat 16-18
Postadres
  • Postbus 93065
    1090 BB Amsterdam
Contactgegevens
  • CV

    Laurens De Vos is als Universitair Docent verbonden aan het departement Theaterwetenschap van de Universiteit van Amsterdam. Hij studeerde Germaanse literatuur aan de Universiteit van Gent en Literary Studies aan de KULeuven. In 2006 promoveerde hij aan de Universiteit Gent op een proefschrift over de nalatenschap van Antonin Artaud in 20ste eeuws Engels drama. Zijn onderzoeksdomein is vooral gecentreerd op psychoanalyse en Samuel Beckett en Sarah Kane. Hij is lid van Contemporary Drama in English (CDE) en redactielid van het theatertijdschrift Documenta.

  • Nevenwerkzaamheden

    Erasmusverantwoordelijke Theaterwetenschap

    Onderwijscoördinator

    Lid Opleidingscommissie Theaterwetenschap 

  • Boeken
    Laurens De Vos, Jürgen Pieters en Jo De Vos, Shakespeare. Auteur voor alle seizoenen. Lannoo, 2016.
    Laurens De Vos, Cruelty and Desire in the Modern Theater. Antonin Artaud, Sarah Kane, and Samuel Beckett. Madison: Fairleigh Dickinson University Press, 2011.
    Laurens De Vos and Graham Saunders, Sarah Kane in Context. Manchester: Manchester University Press, 2010.
    Laurens De Vos, Jürgen Pieters en Jo De Vos, Shakespeare. Auteur voor alle seizoenen. Lannoo, 2016.
  • Publicaties

    2021

    • De Vos, L. (2021). Scratching the surface: The dramaturgical oxymoron in Beckett's silences. In L. De Vos, M. Hori Tanaka, & N. E. Johnson (Eds.), Beckett's Voices/Voicing Beckett (pp. 85-96). (Themes in theatre; Vol. 12). Brill. https://doi.org/10.1163/9789004468382_008 [details]
    • De Vos, L., Hori Tanaka, M., & Johnson, N. E. (2021). ‘All the dead voices’: Introduction. In L. De Vos, M. Hori Tanaka, & N. E. Johnson (Eds.), Beckett's Voices/Voicing Beckett (pp. 1-10). (Themes in theatre; Vol. 12). Brill. https://doi.org/10.1163/9789004468382_002 [details]
    • De Vos, L., Hori Tanaka, M., & Johnson, N. E. (Eds.) (2021). Beckett's Voices/Voicing Beckett. (Themes in theatre; Vol. 12). Brill. https://doi.org/10.1163/9789004468382
    • de Vos, L. E. R. (2021). A Tale of Truth: The Use of Brechtian Strategies for Non-Brechtian Artistic Purposes in Milo Rau's Theater of the Real. Theater, 51(2), 74-84.
    • de Vos, L. E. R. (2021). Dramatic Disgust: Aesthetic Theory and Practice from Sophocles to Sarah Kane. Journal of Contemporary Drama in English, 9(2).

    2020

    • De Vos, L. (2020). Een bitterzoete symfonie: Over Suiker (1958) van Hugo Claus. In R. van der Zalm, A. Krans, B. Ramakers, & V. Zangl (Eds.), In Reprise: Tweeëntwintig Nederlandse en Vlaamse toneelstukken om opnieuw te bekijken (pp. 207-218). Amsterdam University Press. [details]
    • De Vos, L. (2020). Knock, knock, who's there? The circulation of Macbeth, Ulysses and the myth of Echo and Narcissus in Ohio Impromptu. In T. Chakraborty, & J. L. Toribio Vazquez (Eds.), Samuel Beckett as World Literature (pp. 99-108). (Literatures as world literature). Bloomsbury Academic. https://doi.org/10.5040/9781501358838.ch-007 [details]
    • De Vos, L. (2020). The Theatricalization of Endgame as the Painterly World of Bram and Geer van Velde: Changing Perspectives in the Poetics of Cubism and Sartre’s Phenomenology. In A. Rákóczy, M. H. Tanaka, & N. E. Johnson (Eds.), Influencing Beckett/Beckett Influencing (pp. 33-44). (Collection Károli). L'Harmattan. [details]

    2019

    2018

    • de Vos, L. (2018). The Observer Observed. The Promise of the Posthuman: Homeostasis, Autopoiesis and Virtuality in Samuel Beckett. Journal of Beckett Studies, 27(2), 245-260. https://doi.org/10.3366/jobs.2018.0239 [details]
    • de Vos, L. (2018). [Bespreking van: D. Willinger (2018) Ivo van Hove Onstage]. Documenta: tijdschrift voor theater, 36(2), 232-234. https://doi.org/10.21825/doc.v36i2.16469 [details]
    • de Vos, L. E. R. (2018). Ivo van Hove's 'Maria Stuart': Two Rival Queens Caught in a Museum. In S. Bennett, & S. Massai (Eds.), Ivo van Hove: From Shakespeare to Bowie (pp. 71-74). Bloomsbury.
    • de Vos, L. E. R. (2018). Political Murders and Backroom Politics. Shakespeare for the 21st century. In S. Bennett, & S. Massai (Eds.), Ivo van Hove: From Shakespeare to Bowie (pp. 68-71). Bloomsbury.

    2017

    2016

    • De Vos, J., Pieters, J., & de Vos, L. (2016). Shakespeare: auteur voor alle seizoenen: met een terugblik op 50 jaar voorstellingen in de Lage Landen. Tielt: Lannoo. [details]
    • de Vos, L. (2016). Spectatorship in the Theatre, the Cinema and Photography: The Gaze of Sartre and Roland Barthes’ punctum in David Greig. Journal of Contemporary Drama in English, 4(2), 255-266. https://doi.org/10.1515/jcde-2016-0019 [details]
    • de Vos, L. (2016). The Subversion of the Male Gaze and 9/11 as the Anamorphic Spot in David Greig’s Outlying Islands. Modern Drama, 59(4), 440-455. https://doi.org/10.3138/md.0754R [details]
    • de Vos, L. (2016). [Review of: S.Connor (2014) Beckett, Modernism and the Material Imagination]. Journal of Beckett Studies, 25(1), 136-139. https://doi.org/10.3366/jobs.2016.0161 [details]

    2015

    • de Vos, L. (2015). Always Looking Back at the Voyeur: Jan Fabre’s Extreme Acts on Stage. In G. Rodosthenous (Ed.), Theatre as Voyeurism: The Pleasures of Watching (pp. 29-49). Houndmills, Basingstoke: Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9781137478818_2 [details]

    2014

    • de Vos, L. (2014). Theatergeschiedenis op nieuwe wegen [Bespreking van: D. Wiles, C. Dymkowski (2013) Cambridge Companion to Theatre History]. Documenta: tijdschrift voor theater, 32(3-4), 269-271. [details]

    2020

    • de Vos, L. E. R. (2020). Dramatische Vrouwen. Een geschiedenis van iconische vrouwen op het toneel. Wereldbibliotheek.

    2017

    • de Vos, L. (2017). De man die zijn volk leerde toneelspelen [Boekbespreking van: T. Brouwers (2017) Niets bestaat vóór het spel: Herman Teirlinck en het pedagogisch project van de Studio]. Forum, 24(3), 54-55. https://doi.org/10.5117/FORUM2017.3.DEVO [details]
    • de Vos, L. (2017). De worm in het diepst van Fabres gedachten. Ons Erfdeel, 60(2), 165-171. [details]

    2020

    2019

    • de Vos, L. (2019). De wereldveroveraar: Vier boeken over Ivo van Hove [Boekbespreking van: S. Bennett, S. Massai (2018) Ivo van Hove. From Shakespeare to David Bowie; E. Schra (2018) Ivo van Hove. Theater van de Lage Landen tot Broadway; K. Veraart (2018) Ivo. Regisseur. Mentor. Manager; D. Willinger (2018) Ivo van Hove Onstage]. Ons Erfdeel, 62(2), 162-167. [details]
    • de Vos, L. E. R. (2019). Een vlammende zon in een koel universum: Het theater van Ivo van Hove. Neerlandia, 123(4).
    • de Vos, L. E. R. (2019). Theater in een geglobaliseerde wereld: De opdracht die Milo Rau zich stelt. Neerlandia, 123(2), 10-12.

    2018

    • de Vos, L. E. R. (2018). Waanzin: te gek voor woorden. Filosofie Magazine.

    2016

    • de Vos, L. (2016). Een strop om de nek of een investering in de toekomst? Studiefinanciering in Nederland en Vlaanderen. Neerlandia, 120(4), 10-11. [details]
    • de Vos, L. (2016). Shakespeare. 400 jaar dood en springlevend. Neerlandia, 120(2), 8-11. [details]
    This list of publications is extracted from the UvA-Current Research Information System. Questions? Ask the library or the Pure staff of your faculty / institute. Log in to Pure to edit your publications. Log in to Personal Page Publication Selection tool to manage the visibility of your publications on this list.
  • Nevenwerkzaamheden
    • Geen nevenwerkzaamheden