Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
E. (Eline) Wagemaker MSc
Project: Hetzelfde probleem, verschillende oorzaken: geïndividualiseerde verklaringen voor verhoogde gevoeligheid voor groepsdruk bij jongeren met een licht verstandelijke beperking (LVB). Jongeren met een licht verstandelijke beperking (LVB) vertonen meer risicogedrag dan jongeren zonder een LVB, mogelijk door hun hogere gevoeligheid voor groepsdruk. Mijn project richt zich op waarom jongeren met een LVB gevoeliger zijn voor groepsdruk. Het belang van drie mogelijke onderliggende verklaringen wordt onderzocht: inhibtie, Theory of Mind en interpretatiebias. Met deze kennis wil ik graag een geïndividualiseerde interventie ontwikkelen die risicogedrag als gevolg van groepsdruk bij jongeren met een LVB kan verminderen.
Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen
Wagemaker, E., Dekkers, T. J., Bexkens, A., Salemink, E., Zadelaar, J. N., & Huizenga, H. M. (2022). Susceptibility to peer influence in adolescents with mild-to-borderline intellectual disability: Investigating links with inhibition, Theory of Mind and negative interpretation bias. Journal of Intellectual & Developmental Disability, 47(4), 376-390 . https://doi.org/10.3109/13668250.2022.2066511[details]
Wagemaker, E., van Hoorn, J., & Bexkens, A. (2022). Susceptibility to peer influence on prosocial behavior in adolescents with Mild Intellectual Disability or Borderline Intellectual Functioning. Research in Developmental Disabilities, 120, [104143]. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2021.104143[details]
Wagemaker, E., Huizenga, H. M., Dekkers, T. J., Collot D'Escury-Koenigs, A. M. L., Salemink, E., & Bexkens, A. (2020). When Do those “Risk-Taking Adolescents” Take Risks? The Combined Effects of Risk Encouragement by Peers, Mild-to-Borderline Intellectual Disability and Sex. Journal of Abnormal Child Psychology, 48(4), 573-587. https://doi.org/10.1007/s10802-020-00617-8[details]
Bexkens, A., Huizenga, H. M., Neville, D. A., Collot d'Escury-Koenigs, A. L., Bredman, J. C., Wagemaker, E., & Van der Molen, M. W. (2019). Peer-Influence on Risk-Taking in Male Adolescents with Mild to Borderline Intellectual Disabilities and/or Behavior Disorders. Journal of Abnormal Child Psychology, 47(3), 543-555. https://doi.org/10.1007/s10802-018-0448-0[details]
Dekkers, T. J., Agelink van Rentergem, J. A., Meijer, B., Popma, A., Wagemaker, E., & Huizenga, H. M. (2019). A meta-analytical evaluation of the dual-hormone hypothesis: Does cortisol moderate the relationship between testosterone and status, dominance, risk taking, aggression, and psychopathy? Neuroscience and Biobehavioral Reviews, 96, 250-271. https://doi.org/10.1016/j.neubiorev.2018.12.004[details]
Wagemaker, E., Dekkers, T. J., Agelink van Rentergem, J. A., Volkers, K. M., & Huizenga, H. M. (2017). Advances in Mental Health Care: Five N = 1 Studies on the Effects of the Robot Seal Paro in Adults With Severe Intellectual Disabilities. Journal of Mental Health Research in Intellectual Disabilities, 10(4), 309-320. https://doi.org/10.1080/19315864.2017.1320601[details]
Wagemaker, E., Huizenga, H. M., Dekkers, T. J., Collot d'Escury-Koenigs, A., Salemink, E., & Bexkens, A. (2020). “Je bent een loser als je stopt”: De rol van groepsdruk bij risicogedrag van jongeren met een licht verstandelijke beperking. Tijdschrift van de Vereniging voor Kinder- en Jeugdpsychotherapie, 47(3), 41-55. [details]
2019
Wagemaker, E., Bexkens, A., Dekkers, T. J., Salemink, E., & Huizenga, H. M. (2019). LVB-jongeren en groepsdruk. Kind en Adolescent Praktijk, 18(1), 33-35. https://doi.org/10.1007/s12454-019-0008-y[details]
De UvA maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken voor het functioneren, meten en optimaliseren van de website. Ook worden er cookies geplaatst om bijv. YouTube filmpjes te kunnen tonen en voor marketingdoeleinden. Deze laatste categorie betreffen de tracking cookies. Uw internetgedrag kan worden gevolgd door middel van deze tracking cookies. Door op “Accepteer alle cookies” te klikken gaat u hiermee akkoord. Lees ook het UvA Privacy statement
Noodzakelijk
Cookies noodzakelijk voor het basisfunctioneren van de website. Deze cookies worden bijvoorbeeld ingezet om het inloggen voor studenten en medewerkers mogelijk te maken.
Noodzakelijk & Optimalisatie
Cookies die worden geplaatst om anoniem gegevens te verzamelen over het gebruik van de website om deze te verbeteren.
Noodzakelijk & Optimalisatie & Marketing
Cookies die in staat stellen bezoekers te volgen en van gepersonaliseerde advertenties te voorzien. Externe advertentienetwerken verzamelen individuele gegevens over internetgedrag. Selecteer deze categorie om YouTube video's te kunnen kijken.