Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
EN

mw. dr. C.C. (Claartje) Wesselink

Faculteit der Geesteswetenschappen
Capaciteitsgroep Algemene Cultuurwetenschappen
Fotograaf: onbekend

Bezoekadres
  • Oude Turfmarkt 141
  • Kamernummer:
Postadres
  • Postbus 94551
    1090 GN Amsterdam
Contactgegevens
  • Profiel


    Claartje Wesselink is gastonderzoeker aan de UvA, vakgroep Cultuurgeschiedenis van Europa. Ze studeerde Engels (specialisatie letterkunde, MA 2003) en filosofie (specialisatie kunst & cultuur, MA 2006, cum laude) aan de UvA en de Freie Universität te Berlijn. In 2014 promoveerde ze op het proefschrift Kunstenaars van de Kultuurkamer. Geschiedenis en herinnering. Haar onderzoek richt zich op Nederlandse kunst- en cultuurgeschiedenis van het interbellum, de bezettingstijd en de wederopbouwperiode. Zij werkt momenteel aan een biografie over de Joodse componist, kunstcriticus, Amerika-correspondent en verzetsman Paul F. Sanders (1891-1986).

    Biografie Paul F. Sanders

    ‘Maar waar is dan die Paul Sanders gebleven, van wie ik zulke aardige stukjes in de leggers van Het Parool vond?’ noteerde Max Arian in 1995 in De Groene Amsterdammer. De man op wie hij doelde was de Joodse componist, kunstcriticus, Amerika-correspondent en verzetsman Paul F. Sanders (1891-1986). Het citaat is kenmerkend voor Sanders’ plaats in het vaderlands geheugen: hij is slechts nog bij weinigen bekend. Dat komt misschien doordat Sanders in 1946 naar de Verenigde Staten emigreerde en niet meer terugkeerde. Maar terecht is het niet. Sanders was een uitermate boeiend persoon, een duizendpoot met een groot netwerk, begaafd op zowel het journalistieke als het artistieke vlak. Verzet tegen onrecht – fascisme, nationaalsocialisme, kolonialisme – loopt als een rode draad door Sanders’ lange leven. Dit verzet uitte zich in zijn woorden, daden en kunstuitingen. De biografie beschrijft niet alleen een man die de roerige 20ste eeuw als geen ander meemaakte en beschreef, maar zet de lezer ook aan tot nadenken over de rol van de kunsten in de hedendaagse samenleving.

    Wachenheimer-onderzoek Rijksmuseum

    Als Manfred en Hanna Heiting fellow bij het Rijksmuseum (2016-2017) onderzocht Claartje de collectie fotoalbums en privédocumenten van de Duits-Joodse familie Wachenheimer. Deze familie – vader Eugen, moeder Else, dochter Isabel en grootmoeder Mathilde – vluchtte in de late jaren dertig naar Nederland, maar hun veiligheid was van korte duur. Tijdens de Duitse bezetting van Nederland (1940-1945) werd de familie opgepakt en gedeporteerd. Alleen dochter Isabel overleefde de concentratiekampen. De gestreepte jas die zij daar droeg is sinds enkele jaren te zien in het Rijksmuseum. Claartjes onderzoek richtte zich op de Wachenheimer-foto’s als historische bron; als puzzelstukken in de reconstructie van de familiebiografie. Ook bestudeerde zij de collectie vanuit een psychologisch oogpunt: hoe fungeerde deze na 1945 als drager van verlies en trauma? Haar boek over het (foto)archief van de familie Wachenheimer verschijnt in 2018.

    Promotieonderzoek

    Kunstenaars van de Kultuurkamer. Geschiedenis en herinnering  
    Promotoren: prof. dr. F.P.I.M. van Vree en prof. dr. R. van der Laarse

    Weinig begrippenparen hebben een grotere impact gehad op de Nederlandse naoorlogse geschiedenis dan 'goed' en 'fout'. Ook in de kunstwereld was dat merkbaar. Kunstenaars die gecollaboreerd hadden met de bezetter, raakten na de oorlog uit de gratie. Hetzelfde gold voor hun werk. Kunstenaars van de Kultuurkamer vertelt het verhaal van beeldend kunstenaars die bekendstonden als 'fout'. Het boek beschrijft hun collaboratie, hun naoorlogse zuivering, hun pogingen om hun oude faam te herwinnen en hun postume receptie. Tevens laat het zien hoe de waardering van kunst verweven is met de collectieve herinnering en identiteit van een gemeenschap.  

    Kunstenaars van de Kultuurkamer is uitgegeven als handelseditie door Prometheus/Bert Bakker (2014). Het boek werd bekroond met de Jan van Gelderprijs 2014.

    Onderwijs

    Een greep uit de vakken die Claartje in de afgelopen jaren heeft gegeven (periode 2007-2018, BA cultuurwetenschappen UvA, MA erfgoedstudies UvA, BA humanities Amsterdam University College: Artefact: roofbuit of erfgoed, het circuit der objecten - Erfgoed, toerisme en identiteit - Cultuurbeschouwing - Cultuur en media - Tentoonstellingspracticum - Stagewerkgroep erfgoedstudies - The art market and the culture industry - Who owns the past. Verder begeleidde Claartje excursies erfgoedstudies en cultuurwetenschappen naar Duitsland, Polen en Italië, en begeleidt ze bachelor- en masterscripties op het gebied van kunst- en cultuurgeschiedenis van interbellum, WOII en wederopbouw.

    Tentoonstellingen

    Samen met studenten organiseerde Claartje de tentoonstelling Arti in oorlogstijd (maart 2014) bij kunstenaarsvereniging Arti et Amicitiae in Amsterdam. Van april-september 2015 vond de expositie GOED FOUT. Kunstenaars in oorlogstijd plaats bij de Bijzondere Collecties te Amsterdam. Deze is eveneens ontworpen door studenten van Claartje en gerealiseerd door middel van crowdfunding. Op hun website www.kunstenaarsinoorlogstijd.nl beschrijven docent en studenten hun ervaringen als tentoonstellingsmakers.

  • English

    Dr. Claartje Wesselink is a guest researcher at the University of Amsterdam, department of Cultural History. She studied English and Philosophy at the University of Amsterdam and the Freie Universität Berlin. In 2014, she defended her PhD thesis Kunstenaars van de Kultuurkamer. Geschiedenis en herinnering [Artists of the Chamber of Culture. History and Memory], for which she obtained the Jan van Gelder Prize 2014. Her research focuses on Dutch art and culture during and around World War Two.

  • Publicaties

    2018

    • Wesselink, C. C. (2018). The memory of World War Two and the canonisation of the Cobra movement in the Netherlands. Journal of Art Historiography, (19), 1-16.

    2016

    • Wesselink, C. C. (2016). Der Kultuurkamer zu willen: Die niederländische Künstlergesellschaft Arti et Amicitiae während der deutschen Besatzung. In A. Tiedemann (Ed.), Die Kammer schreibt schon wieder!: Das Reglement für den Handel mit moderner Kunst im Nationalsozialismus (pp. 111-123). (Schriften der Forschungsstelle "Entartete Kunst"). Munich: De Gruyter.

    2015

    • Wesselink, C. C. (2015). De reizende jonkheer: Museumdirecteur Willem Sandberg als cultureel diplomaat. Virtus, 22, 171-188.
    • Wesselink, C. (2015). Between tactical compliance and principled resistance: The Stedelijk Museum and the policies of the occupiers. In G. Langfeld, M. Schavemaker, & M. Soeting (Eds.), The Stedelijk Museum and the Second World War (pp. 101-119). Amsterdam: Bas Lubberhuizen. [details]
    • Wesselink, C. (2015). Tussen tactische volgzaamheid en principieel verzet: het Stedelijk Museum en het beleid van de bezetter. In G. Langfeld, M. Schavemaker, & M. Soeting (Eds.), Het Stedelijk in de oorlog (pp. 101-119). Amsterdam: Bas Lubberhuizen. [details]

    2014

    • Wesselink, C. C. (2014). Kunstenaars van de Kultuurkamer: geschiedenis en herinnering. Amsterdam: Prometheus/Bert Bakker. [details]

    2012

    • Wesselink, C. (2012). On 'The New Man': the interpretation and function of a National Socialist painting in the past and in the present. The Rijksmuseum Bulletin, 60(2), 144-165. [details]

    2009

    • Wesselink, C. (2009). 'Uit ons werk, uit ons land, uit onze samenleving!' Het omstreden erfgoed van Henri van de Velde. In F. van Vree, & R. van der Laarse (Eds.), De dynamiek van de herinnering: Nederland en de Tweede Wereldoorlog in een internationale context (pp. 148-168, 300-302). Amsterdam: Bert Bakker. [details]
    • van der Laarse, R., & Wesselink, C. (2009). Erfgoedstudies oostwaarts: een reis langs (wereld)erfgoed in Oost-Duitsland en Polen. Amsterdam: Masteropleiding Erfgoedstudies aan de Universiteit van Amsterdam. [details]

    2018

    • Wesselink, C. C. (2018). Harry van Kruiningen, Aquarium. In A. Jurgens (Ed.), Harry van Kruiningen (1906-1996): op zoek naar waarheid en schoonheid: Oeuvrecatalogus van een veelzijdig kunstenaar (pp. 52-55). Delft: Eburon.

    2015

    • Wesselink, C. C. (2015). ‘Ein starker Künstler und ein guter und grosser Mensch. Werkmans Einfluss auf Willem Sandberg’. In A. de Vries, J. van der Spek, D. Sijens, & M. Jansen (Eds.), H.N. Werkman 1882-1945: Leben & Werk (pp. 230-231). Petersberg: Michael Imhof Verlag.
    • Wesselink, C. C. (2015). ‘Es kommt darauf an, was die Künstler machen werden. Werkman und die Kulturkammer’. In A. de Vries, J. van der Spek, D. Sijens, & M. Jansen (Eds.), H.N. Werkman 1882-1945: Leben & Werk (pp. 202-203). Petersberg: Michael Imhof Verlag.
    • Wesselink, C. C. (2015). ‘Werkman als lieu de mémoire. Erinnerungskultur zu Werkman’. In A. de Vries, J. van der Spek, D. Sijens, & M. Jansen (Eds.), H.N. Werkman 1882-1945: Leben & Werk (pp. 234-235). Petersberg: Michael Imhof Verlag.

    2014

    • Wesselink, C. C. (2014). ‘Een sterk kunstenaar en een goed en groot mens. Werkmans invloed op Willem Sandberg’. In A. de Vries, J. van der Spek, D. Sijens, & M. Jansen (Eds.), H.N. Werkman 1882-1945: Leven & werk (pp. 230-231). Zwolle/Groningen: WBooks.
    • Wesselink, C. C. (2014). ‘Het komt er dan op aan wat de kunstenaars gaan doen. Werkman en de Kultuurkamer’. In A. de Vries, J. van der Spek, D. Sijens, & M. Jansen (Eds.), H.N. Werkman 1882-1945: Leven & werk (pp. 202-203). Zwolle/Groningen: WBooks.
    • Wesselink, C. C. (2014). ‘Werkman als lieu de mémoire. Herdenkingscultuur rond Werkman’. In A. de Vries, J. van der Spek, D. Sijens, & M. Jansen (Eds.), H.N. Werkman 1882-1945: Leven & werk (pp. 234-235). Zwolle/Groningen: WBooks.
    This list of publications is extracted from the UvA-Current Research Information System. Questions? Ask the library or the Pure staff of your faculty / institute. Log in to Pure to edit your publications. Log in to Personal Page Publication Selection tool to manage the visibility of your publications on this list.
  • Nevenwerkzaamheden
    • Geen nevenwerkzaamheden