Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!

Prof. dr. Marieke van Ham

Marieke van Ham is hoogleraar biologische immunologie aan de UvA en hoofd van de onderzoeksafdeling Immunopathologie van Sanquin Bloedvoorziening in Amsterdam.

mw. prof. dr. Marieke van Ham, FNWI, hoogleraar Biologische Immunologie
Prof. dr. Marieke van Ham

Opleiding kiezen

‘Ik vond het ingewikkeld om een universiteit te kiezen. Ik woonde in Weesp, dus Utrecht en Amsterdam waren allebei aantrekkelijk. Ik koos uiteindelijk voor de UvA omdat de opleiding heel goed stond aangeschreven. Daarnaast was de opleiding hier breed met duidelijke keuzemogelijkheden en is dat nog steeds.’

Stagemogelijkheden bij verschillende instituten

‘Als je Biomedische wetenschappen aan de UvA studeert, krijg je naast het Science Park, met veel verschillende onderzoeksinstituten te maken, zoals het AMC, Sanquin en het NKI. Hier kun je als bachelorstudent, en later als masterstudent, stage lopen. Doordat je bij verschillende wetenschappelijke instituten een kijkje neemt, krijg je alle ruimte om je af te vragen, wat wil ik? Vind ik fundamenteel of meer toegepast onderzoek interessant? Dat is heel waardevol.’

Practica zijn belangrijk

‘Practica bij Biomedische Wetenschappen zijn intensief qua begeleiding, verbruiken verschillende materialen en maken het nodig dat speciale practicumzalen worden gehuurd. Dat maakt practica relatief duur. Op steeds meer plekken worden de practica wegbezuinigd. Wij doen dat niet. Practica zijn ontzettend belangrijk. De kans is immers groot dat je na je studie in een lab experimenteel onderzoek gaat doen. En experimenteel werk moet je ook leren.’

Bachelorschap is ontdekkingstocht

‘De bachelorperiode is er om te ontdekken of je het allemaal kunt qua studeren. En ook om na te gaan of je echt een onderzoeker wilt worden. Ben je geschikt voor langdurige experimenten die je op acht verschillende manieren moet uitvoeren voordat je resultaten hebt? Als je dit liever niet wilt, is dat geen falen. Je kunt met een bachelor Biomedische Wetenschappen ook bijvoorbeeld de klinische kant opgaan, bij een bedrijf gaan werken of de journalistieke kant kiezen. Ik vind het een taak van mijzelf en van andere docenten om studenten tijdens de bachelor bewust te maken wat onderzoek betekent.’

Onderzoeker is nauwkeurige puzzelaar

‘Je moet als student Biomedische wetenschappen en als toekomstige onderzoeker van vele markten thuis zijn. Je moet nieuwsgierig zijn en van puzzelen houden. Daarnaast moet je passie en doorzettingskracht hebben en nauwkeurig zijn. Je moet bijvoorbeeld een proef vaak herhalen en steeds net iets aanpassen om het antwoord op je vragen te krijgen. En je moet bijvoorbeeld steeds dezelfde hoeveelheid van een stof ergens bij kunnen doen. Voor een deel is dat allemaal leerbaar, maar je moet het ook wel in je hebben.’

Midden in de maatschappij

Men denkt vaak dat onderzoekers in ivoren torens hun geheime experimenten doen en verder vooral met elkaar praten en wereldvreemd zijn. Dat is een fout beeld. Een onderzoeker staat midden in de maatschappij. Zeker tegenwoordig wordt ons steeds meer gevraagd wat we nu eigenlijk doen met de subsidies die we krijgen en wat het oplevert. Dat is een terechte vraag. We moeten uitdragen wat we van het onderzoek geleerd hebben, zodat iedereen ervan kan profiteren.’

Vaccins

In de immunologie zijn vaccins bijvoorbeeld een belangrijk onderzoeksonderwerp. Ik discussier vaak met mijn studenten over waarom vaccinatie bestaat. Veel mensen zijn bang voor vaccins, vaak als gevolg van verkeerde voorlichting. Dat is jammer, want alleen op basis van feiten kunnen mensen beslissen of ze hun kind willen vaccineren of niet. Daar ligt een taak voor immunologische onderzoekers en studenten Biomedische wetenschappen; zo goed mogelijk uitleggen wat wel en niet bekend is over vaccineren en wat de feiten en fabels zijn.’