Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Bachelor Biomedische wetenschappen

Prof. dr. Roelof-Jan Oostra

Roelof-Jan Oostra is hoogleraar Anatomie en Embryologie en coördinator van de dubbele bachelor Geneeskunde en Biomedische wetenschappen. ‘Er is een toenemende behoefte aan medici die ook biomedisch zijn opgeleid.’

dhr. prof. Roelof-Jan OostraMedewerker AMC, hoogleraar Anatomie en Embryologie
Prof. Roelof-Jan Oostra

Dubbele bachelor gestart

‘Ik geef al lang veel onderwijs op het AMC samen met de FNWI. We wilden al een poos vanuit de opleidingen Biomedische wetenschappen en Geneeskunde meer samen doen. Veel geneeskundestudenten doen na hun studie promotieonderzoek, en we zien dat ze dan vaak wetenschappelijke kennis missen. Andersom hebben studenten Biomedische wetenschappen vaak weinig kennis van ziekteleer. Terwijl er een toenemende behoefte is aan medici die ook het laboratoriumjargon kennen. Wij dachten; hoe zou het zijn als we vanaf dag 1 van de studie beide disciplines zouden combineren? In 2014 zijn we daarom de dubbele bachelor gestart.’

Dubbele master

‘De dubbele bachelor bestaat uit de meest essentiële onderdelen van beide studies. Voor sommige vakken van Geneeskunde en Biomedische wetenschappen hebben de studenten vrijstelling, op voorwaarde dat ze het programma voltooien. De eerste lichting is net klaar met het eerste jaar, en iedereen is erg tevreden. We zijn nu een bezig om een dubbele master Geneeskunde en Biomedische wetenschappen te ontwerpen.’

Leidinggevende functies

‘We verwachten dat degenen die de dubbele bachelor afronden vooral terechtkomen in leidinggevende posities, zoals op een klinische afdeling of in een laboratorium. Het worden bruggenbouwers. Ze hebben begrip voor beide disciplines. Ze zullen extra goed in staat zijn om gemeenschapsgelden tot hun recht te laten komen. In de medische wereld gaat veel geld verloren, vaak door communicatieproblemen. Tussen een laboratorium en een ziekenhuis bijvoorbeeld. De studenten die de dubbele bachelor hebben gevolgd, zullen hier beter op ingespeeld zijn.’

De diepte in

‘Het is ontzettend leuk om te werken met de dubbele bachelorstudenten. Dit jaar heb ik de eerstejaars bijgespijkerd op het gebied van de anatomie. Ik heb ze practicum gegeven in de snijzaal. Het zijn buitengewoon leergierige studenten, ze willen letterlijk de diepte in. Bij reguliere studenten zie ik dat minder. Dat is ook niet erg, niet iedereen hoeft alles interessant te vinden. Maar de dubbele bachelors zijn echt hoogvliegers. Ze hebben voor hun eindexamen meestal gemiddeld een 8 of hoger gehaald. Dit is ook een van de voorwaarden om de dubbele bachelor te volgen.’

Intakegesprek

‘We houden altijd een intakegesprek met aankomende studenten, waarin we vragen waarom ze dit willen studeren. Veel studenten zeggen dat ze Geneeskunde een interessante studie vinden, maar dat de wetenschappelijke diepgang ontbreekt. Bij Biomedische wetenschappen missen ze juist de sociale en klinische component. Deze studenten zouden geschikt zijn voor de dubbele bachelor. Als je niet weet of je Geneeskunde moeten kiezen of Biomedische wetenschappen, dan is deze studie niet de juiste keuze. Je moet het echt allebei willen.’