Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Bachelor
Communicatiewetenschap
Vergelijk

Open dag

Wil je weten of deze studie echt bij je past? Ontdek het via de onderstaande informatie en activiteiten.

Bachelorweek

Heb je de Bachelorweek in november gemist? Bekijk dan de video-opname of download de presentatie. 

Houd me op de hoogte

In het voor- en najaar kun je Meet & Ask-sessies bijwonen per studie en/of proefcolleges volgen. Wil je per e-mail op de hoogte gehouden worden van nieuws en de aankomende (live) events? Laat het ons weten via onderstaand formulier.

Wat houdt Communicatiewetenschap in?

Wat ga je leren tijdens deze studie? Wat vinden studenten en docenten? Ontdek het in deze video!

Volg een online mini-college

Hoe zien colleges eruit bij Communicatiewetenschap? Volg dit online mini-college en ontdek het zelf!

Verken je campus

Waar ga je straks studeren? Bekijk je campus online op de interactieve kaart. Of kom langs op locatie en doe de campustour via onze campustour-app.

Veelgestelde vragen

  • Welke rol heeft statistiek in de opleiding en kan ik me hierop voorbereiden?

    Statistiek en onderzoeksmethoden spelen bij de opleiding Communicatiewetenschap een grote rol. In jaar 1 en 2 volg je meerdere statistiek en methoden vakken en in jaar 3 pas je de geleerde vaardigheden toe in je afstudeerproject en stage. Dit vinden wij belangrijk: studenten worden bij ons opgeleid om bestaand onderzoek op waarde te kunnen schatten en zelf nieuwe bevindingen te kunnen doen binnen het domein Communicatiewetenschap. In principe ben je met een vwo-diploma goed voorbereid op het volgen van het eerste vak in methoden en statistiek. Verder geeft een actieve deelname aan UvA Matching een goed beeld van wat je kan verwachten van de opleiding en de rol van statistiek in de opleiding. 

  • Wat is het verschil tussen Communicatiewetenschap en andere soortgelijke opleidingen?

    Er zijn veel opleidingen in Nederland, en ook aan de UvA, die in de naam lijken op de opleiding Communicatiewetenschap. Onze tip is om zelf de vergelijking te maken: verzamel informatie over meerdere opleidingen, kijk naar het programma, de vakken, de keuzemogelijkheden en de focuspunten. Communicatiewetenschap aan de UvA focust zich op de volgende 4 domeinen: Entertainment Communicatie, Corporate Communicatie, Persuasieve Communicatie en Politieke Communicatie & Journalistiek. Daarnaast ligt er een sterke focus op statistiek en onderzoeksmethoden. Onze docenten zijn gelieerd aan het ASCoR, het onderzoeksinstituut voor Communication Science. Verder moet je vanuit Communicatiewetenschap een stage lopen, wat lang niet altijd standaard onderdeel is van andere (vergelijkbare) opleidingen. Zo kan je n de praktijk uitvoeren wat je binnen de bachelor geleerd hebt. 

  • Kan ik ook op uitwisseling en/of stage lopen in het buitenland?

    Bij de opleiding Communicatiewetenschap heb je in jaar 2 en 3 (afhankelijk van hoe jij het plant) de mogelijkheid om stage te lopen in het buitenland. Je gaat dan zelf op zoek naar een stage en krijgt vanuit de opleiding een stagebegeleider toegewezen. Daarnaast kan je vanaf het 3e jaar op uitwisseling binnen en buiten Europa om keuzevakken te volgen aan een buitenlands partneruniversiteit. Tijdens het 1e jaar van de opleiding krijg je meer informatie over de mogelijkheden. 

    Voor meer informatie over uitwisseling, zie ook www.buitenland.uva.nl
     

  • Kan ik mijn bijbaantje behouden en op welke dagen heb ik onderwijs? Hoe is de werkdruk in het eerste jaar?

    We begrijpen heel goed dat studenten naast hun studie moeten werken om in hun levensonderhoud te kunnen voorzien. Echter, de studie kost gemiddeld 30 à 40 uur per week dus het is wel goed om daar rekening mee te houden in je planning. In de week voor de start van de studie is bekend op welke dagen je colleges en werkgroepen hebt. De werkdruk wordt door ieder individuele student anders ervaren. Maar over het algemeen geldt dat studenten in het eerste semester wat moeten wennen aan de universiteit, een andere manier van lesgeven en het tempo. Met de werkgroepen, de begeleiding die wij bieden en genoeg zelfstudie vanuit de student zelf, lukt het merendeel het om hier een succes van te maken. Hierbij een voorbeeld van een week van een 1e jaars student:

  • Wat kan ik worden met Communicatiewetenschap?

    De meeste studenten gaan na de bachelor Communicatiewetenschap door naar een master binnen hetzelfde domein, ofwel in een andere richting. Om een beter beeld te krijgen van waar onze alumni terecht zijn gekomen, kan je op op deze pagina meer informatie vinden. 

  • Ik wil creativiteit en universiteit combineren. Krijg ik daar de kans voor bij Communicatiewetenschap?

    Met de bachelor Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam behaal je een Bachelor of Science. Het is dus een wetenschappelijke studie. Binnen Communicatiewetenschap krijg je een aantal creatieve opdrachten. Echter, er zijn geen specifieke lessen in creatieve vaardigheden binnen de studie Communicatiewetenschap. Je krijgt bijvoorbeeld geen opdrachten om websites te ontwerpen of grafische advertentiecampagnes op te zetten. Het komt erop neer dat je voornamelijk vakken krijgt over de theoretische aspecten van dit soort campagnes. Hoe maak je van een campagne, advertentie, interventie, entertainment product et cetera een succes? 

    Onderzoek en creativiteit

    In eerste instantie klinkt “onderzoek” als het meest theoretische onderdeel van de studie. Think again. Elk onderzoek gaat namelijk over de praktijk. Als jij bijvoorbeeld interesse hebt in mode, kun je bij het vak Corporate Communicatie onderzoek doen naar verschillende aandeelhouders in het probleem van culturele toe-eigening in de high-end mode-industrie. Dit is een echt voorbeeld van een project dat is gedaan. Bij veel van dit soort onderzoeksprojecten ben je  tot op zekere hoogte vrij om zelf een onderwerp te kiezen. Zo kun je communicatieonderzoek laten aansluiten op je eigen maatschappelijke interesses. 

    Keuzeruimte en creativiteit

    In de tweede helft van de opleiding Communicatiewetenschap heb je de mogelijkheid om jouw programma te personaliseren. In deze periode volg je keuzevakken, loop je stage en schrijf je je afstudeerthesis. Hier is dus veel ruimte voor het integreren van creativiteit. Vooral bij het lopen van je stage krijg je de kans om praktische vaardigheden op te doen bij een bedrijf dat bij jouw interesses aansluit. 

    Creativiteit buiten de studie

    Een andere optie om creativiteit te combineren met een studie Communicatiewetenschap zijn extra curriculaire activiteiten. Hiervoor kun je bijvoorbeeld terecht bij CREA, het cultureel studentencentrum van de Universiteit van Amsterdam. Elk semester hebben zij een breed aanbod van workshops en cursussen in muziek, dans, theater, beeldend, schrijven en nog veel meer. Ze bieden ook cursussen aan die aansluiten op Communicatiewetenschap, bijvoorbeeld videomontage met Final Cut Pro X of editen in Adobe Photoshop. Daarnaast biedt de opleiding Communicatiewetenschap zelf ook verschillende extracurriculaire workshops waarin dit soort creatieve vaardigheden aan bod komen, onder de vlag van Career Matters.
     

  • Wat is het verschil tussen de Nederlandse en de Engelse track?

    Je kan hier meer informatie over vinden op deze pagina

Vraag het aan...

Kim
Communicatiewetenschap student
Hoi, ik ben Kim en ik beantwoord graag al jouw vragen over Communicatiewetenschap!
Stel je vraag aan Kim via Instagram
Merel
Communicatiewetenschap student
Hi, mijn naam is Merel en je kunt mij alles vragen over Communicatiewetenschap!
Stel je vraag aan Merel via Instagram