Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Bachelor
Europese studies
Vergelijk

Weg met de apathische houdingen!

Nederland is vanaf januari 2016 voor de twaalfde keer voorzitter van de Raad van de Europese Unie en dat wordt dit jaar gevierd met een wel heel bijzonder project, namelijk ‘EU in de klas’… Het blijkt namelijk zo te zijn dat jongeren erg weinig kennis hebben over de EU en dat is jammer, want jongeren zijn tenslotte de toekomst van de EU. Bovendien is het belangrijk om kennis te hebben over de EU om zo een kritisch-democratisch burgerschap te kunnen vormen en hopelijk de kloof tussen burgers en de EU te verkleinen.

'EU in de klas'

Hasar Demnati
Hasar Demnati

Dus toen in augustus het nieuwe collegejaar werd ingeluid zijn ruim 20 leerlingen van verschillende opleidingen aan de Universiteit van Amsterdam (UvA) in het leven geroepen om hier middels het scholenproject ‘EU in de klas’ verandering in te brengen. Hun drijfveer? Hun opgedane kennis en enthousiasme over Europa over te brengen aan middelbare scholieren en hiermee een brug proberen te slaan tussen jongeren en de Europese Unie (EU).

Het project 'EU in de klas' is een gezamenlijk initiatief van de UvA, de gemeente Amsterdam en ACCES EUROPE, in nauwe samenwerking met de Europese Commissie, het Europees Parlement, het Ministerie van Buitenlandse Zaken en de Vereniging OSVO. Voor het project hebben wij, studenten van de UvA een lesprogramma ontwikkeld voor middelbare scholieren over de EU. Dit lesprogramma biedt scholen de mogelijkheid om meer aandacht te besteden aan verschillende thema's rond de EU tijdens gastlessen.

Klaargestoomd

Al gauw bleek dit voor ons (UvA studenten) een leukere en spannendere uitdaging, dan aanvankelijk gedacht werd. Onze colleges, ter voorbereiding van de gastlessen bestonden uit een bezoek aan en gesprekken met EU-specialisten in het Marine Etablissement in Amsterdam en het Huis van Europa in Den Haag, een crashcourse didactiek gevolgd door kritische analyses van bestaande lesmateriaal en een korte mediatraining. En ja hoor.. in zeer korte tijd waren we klaargestoomd om echt te beginnen aan het project!

Het Europagebouw
Het Europagebouw

Kick-off

Hoewel we aanvankelijk nog niet helemaal uit waren over de exacte invulling van het project, vielen de puzzel stukjes op 6 oktober op hun plaats, toen de kick-off van het project op het Sint Nicolaaslyceum plaatsvond. Daarvoor waren de gemeente, docenten/ vertegenwoordigers van diverse scholen in Amsterdam en omgeving uitgenodigd om in contact te komen met ons. Maar ook was het voor ons belangrijk, mede omdat wij voor het eerst kennis maakten met de docenten van de desbetreffende scholen waar de gastlessen plaat gaan vinden.

Plannen en uitvoeren

Na wat officiële praatjes en een heerlijk stukje taart, konden we dan eindelijk wat duidelijkheid scheppen over de invulling van het project. Gezellige en luidruchtige gesprekken zorgde ervoor dat het balletje, na ruim 4 weken hard werken, eindelijk ging rollen. In groepen gingen we aan de slag met het ontwerpen van lesplannen en het lesmateriaal. Daar kwamen zeer uiteenlopende creaties uit van interactieve en enthousiasmerende colleges voor VMBO’ers tot informatieve en feitelijke colleges voor VWO’ers. Na bespreking en feedback werden de eerste lesplannen al op 7 januari voor het eerst in de praktijk gebracht in het Rosa Beroepscollege, door ons medestudenten Lilian Goncalves Simoes en Sophie de Maat.

Europa is niet saai

De leerlingen van het Rosa beroepscollege waren (hoewel voor ons niet erg verassend) vrij ongeïnteresseerd tegenover Europa en de conclusie die Wilma van Meteren, journalist van de krant Trouw na aanleiding van haar aanwezigheid op 7 januari trok, is dat jongeren Europa maar bar saai vinden. Maar daar zijn wij studenten van Europese Studies het natuurlijk helemaal niet mee eens. Juist daarom denk ik dat het goed is om de leerlingen bewust te maken van een kritisch-democratische burgerschap. Ze hoeven het niet met alles eens te zijn, ons missie is echter om ze kennis te geven en ze erover na te laten denken, want zoals William Cowper eens zei: ‘Knowledge is proud that he has learned so much; wisdom is humble that he knows no more..’

Geschenken voor delegatieleiders
De geschenken voor delegatieleiders en voorzitters als aandenken aan het Nederlandse voorzitterschap.

Nederlandse voorzitterschap

Het lijkt mij dan ook interessant om het succes van dit project meetbaar te maken. Hoe? Door een vraag die we ons na aflopen (en gedurende de loop van het project) kunnen stellen, namelijk: Hoe denken middelbare scholieren (nu) over Europa? Heeft nieuwe kennis hun houding weten te veranderen, is bijvoorbeeld een van de vragen waar ik wel benieuwd naar ben. Maar wat dit project nog leuker maakt voor mij, is dat ook wij nog steeds nieuwe dingen leren, ontdekken en mogen zien. Zo waren wij op 21 januari uitgenodigd voor een rondleiding in het demontabele ‘Europagebouw’ dat sinds kort op het Marineterrein staat voor de Nederlandse voorzitterschap. In dit gebouw zullen tijdens de Nederlandse voorzitterschap leden van de Europese Raad vergaderen over belangrijke zaken, zoals banen scheppen door innovatieve groei en verbinding zoeken met maatschappelijke acteren etc. Ik vond het erg spannend om aanwezig te mogen zijn op de locatie waar de komende maanden alle actie zal plaatsvinden.

Het Europagebouw

Toen die dag was aangebroken en ik eenmaal op het Marineterrein op zoek ging naar ‘het’ Europagebouw, naar verluid een imposant wit gebouw, was ik bij aankomst eerlijk gezegd weinig onder de indruk. Een kil en groot blauw met wit artistieke container met twee knorrige beveiligers voor de deur, die niet bepaald verwelkomend keken. Op de vraag wat ik kwam doen, gaf ik blijkbaar het juiste antwoord aangezien ik werd binnengelaten. Terwijl ik in de rij stond te wachten om mij te legitimeren en een bezoekerspas in ontvangst te nemen, keek ik om me heen naar de zwaar beveiligde toegang, die tevens alle bezoekers opviel. Eenmaal door de check liep ik door naar binnen en mijn apathische houding maakte al gauw plaats voor een geïmponeerde houding. Een prachtig licht gebouw geheel gestyled door creaties van designers van Nederlandse bodem. 

Onze rondleiding eindigde met een bezoek aan het bezoekerscentrum, die tevens sinds 4 januari open is voor publiek, afsluitend met een netwerkborrel voor alle studenten en docenten van de UvA bij ‘Hanneke’s Boom’. Al met al ben ik vertrokken met een positieve en geïmponeerde indruk van het gebouw en alles er omheen. Ik kan nu nog maar op een ding hopen voor het project… En dat is, dat ook ik tijdens het geven van mijn gastlessen erin slaag om (net zoals het Europagebouw dat bij mij deed) de apathische houding van de leerlingen tegenover Europa om te zetten tot een geïmponeerde houding.