Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Bachelor
Franse taal en cultuur
Vergelijk

Eva van der Graaf

Eva is in 2012 afgestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam. Zij werkt nu als leraar Frans als tweede taal aan de Amsterdam International Community School (AICS).

Tijdens een van de vele gezinsvakanties naar Frankrijk werd Eva van der Graaf verliefd op het land. En tijdens haar eerste Franse les op de middelbare school wist ze het zeker: dit was wat ze later wilde gaan doen.  

Eva van der Graaf

De bachelor

Haar studentencarrière begon ze in 2006 met de bachelor Franse taal en cultuur aan de Universiteit Utrecht. Na haar afstuderen startte ze met de master Franse taal en cultuur aan de UvA waar ze vooral ‘veel, heel veel literatuur, een beetje taalkunde en maar een beetje cultuur’ voorgeschoteld kreeg.

Het onderwijs in

Interessant, maar het lesgeven trok haar. ‘Ervaring opdoen tijdens je studie is zó belangrijk. Tijdens een baantje bij een huiswerkinstituut merkte ik dat ik het het leukst vond om dingen uit te leggen aan leerlingen.’ Haar keuze viel dus al snel op de eenjarige master Lerarenopleiding Frans. ‘Dat was een heftig jaar. Je loopt in september met je diploma Franse literatuur het P.C. Hoofthuis uit, maar je weet nog niets van lesgeven. De eerste keer dat ik tijdens mijn stage voor dertig gillende brugklassers stond was dus even slikken. Maar na dat jaar had ik wel een eerstegraads bevoegdheid op zak.’

Naar Parijs

Om ervaring op te doen verhuisde ze naar Parijs. ‘Via het Europees Platform regelde ik een beurs. Zo kwam ik terecht op een privéschool in een voorstad van Parijs, waar ik als taalassistent Engels aan de slag kon.’ Een leerzame periode, vooral omdat ze zich volledig kon focussen op het lesgeven. Maar na een jaar moest ze terug naar Nederland. Buitenlandse onderwijzers worden niet vergoed in Frankrijk, dus Eva werd te duur. En toen begon het solliciteren. ‘Ik ging erin met de gedachte “onderwijs, daar is altijd wel werk in”. Supernaïef zo bleek. Op zelfs de kleinste vacatures was een run van bevoegde mensen.  Maandenlang hoorde ik telkens “nee”. Ik werd er zo chagrijnig van.’

Voor de klas

Twee weken voor vertrek uit Parijs vond haar moeder een vacature bij de AICS, een internationale school voor met name expatkinderen. ‘De eisenlijst was lang, maar het was tegelijkertijd de meest boeiende vacature tot nu toe. Ik wist dat ik het anders moest gaan aanpakken. Mijn eerste zin was iets in de trant van: “Ik ben de docent Frans die u zoekt.” Ik dacht: óf ze vinden het arrogant en ik hoor niks meer, óf ze vinden het interessant en ik mag langskomen. De brief ging in ieder geval niet meteen de prullenbak in.’

Huilend van geluk

Het laatste was het geval, en na het gesprek en een proefles ging het vlot. ‘De dag na die les liep ik in de Bijenkorf toen ik werd gebeld dat ik was aangenomen. Ik heb staan springen en staan huilen van geluk, zo opgelucht was ik. Vanaf het moment dat ik de school binnenliep zat het eigenlijk goed. Door de vele nationaliteiten blijft het werk heel uitdagend. Omdat de klassen veel kleiner zijn, maximaal tweeëntwintig kinderen, is er meer individuele aandacht. Een leerling uit China is een andere lescultuur gewend dan een leerling uit Pakistan, daar moet je rekening mee houden. Juist dat gebrek aan vanzelfsprekendheid houdt het boeiend. Het mooie aan de AICS is dat er zowel onder de leerlingen als onder de leraren een hele inclusieve cultuur heerst: voor elke nieuwkomer, waar vandaan dan ook, wordt gezorgd.’

Ik geef les aan pubers tussen de twaalf en achttien jaar. Die cruciale levensfase vind ik het leukst, dan ontwikkelen ze echt een eigen mening. In de ogen van leerlingen kun je sowieso al precies zien wat ze van de stof vinden, en dat moment als tijdens je uitleg ‘het licht aangaat’, dáár doe je het als leraar voor.’

Van parttime naar fulltime baan

Na een aantal jaren als parttime docent te hebben gewerkt, is de baan op het AICS uitgegroeid tot een fulltime baan. ‘Ik geef nog steeds voor de helft van de tijd les, maar ook heb ik veel leidinggevende taken. Zo ben ik sectievoorzitter geworden van alle moderne vreemde talen. Dit houdt in dat ik de lesprogramma’s coördineer en ervoor zorg dat de docenten bij moderne talen een echt team zijn, maar ook organiseer ik cursussen voor collega’s en organiseer ik samen met een collega de maatschappelijke stage voor leerlingen.’

Ruimte voor ambities

‘Ik vind het leuk om naast onderwijs te geven ook leidinggevende taken te hebben. Voor een aantal dingen ben ik benaderd, maar ook heb ik zelf gekeken naar vacatures. Het fijne aan het werken op het AICS is dat er ook ruimte was voor mijn ambities. Ik merk dat nu al met mijn lessen: in de afgelopen jaren heb ik een goed curriculum op kunnen bouwen met veel materiaal.’ 

Kies een studie die je écht leuk lijkt

‘De beste tip die ik mee kan geven aan toekomstige studenten is te kiezen voor een studie die je écht leuk vindt. Tijdens mijn studie wist ik nog niet zo goed wat ik wilde en heb ik van alles geprobeerd, maar ik wist wel zeker dat ik de studie zelf onwijs leuk vond. Dat maakt dat je ongeacht wat je tijdens je studie probeert je jezelf tenminste altijd comfortabel voelt in je vakgebied.’