Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Bachelor
Kunstgeschiedenis
Vergelijk

Rixt Woudstra

Rixt is in 2013 afgestudeerd aan de UvA. Ze heeft de bachelor Kunstgeschiedenis en de onderzoeksmaster Art Studies gedaan. Nu promoveert ze aan MIT in de Verenigde Staten.

Rixt Woudstra

Afrikaanse Bauhaus

‘Al vroeg tijdens mijn studie realiseerde ik me dat ik door wilde gaan met het doen van onderzoek. Dat ik uiteindelijk in Amerika terecht ben gekomen is te danken aan een studie-excursie naar New York in mijn tweede jaar, en een semester aan de universiteit van Chicago. Na een omvangrijk aanmeldtraject kreeg ik een promotieplek aan de architectuurfaculteit van het Massachusetts Institute of Technology, dat een heel goed programma heeft voor architectuurstudenten: History, Theory and Criticism of Architecture. Ik doe onderzoek naar het werk van een aantal Europese architecten, waarvan sommige verbonden waren aan het Bauhaus, die in de jaren ’40 en ’50 naar Afrika emigreerden om aan grootschalige woningbouwprojecten te werken.’

Amsterdam: kunst op elke straathoek

‘Ik begon aan Kunstgeschiedenis met een interesse voor moderne kunst. Amsterdam is daarvoor de uitgelezen locatie: veel musea en collecties bevinden zich om de hoek van de faculteit. Nu ik in Amerika promoveer, realiseer ik me hoe bijzonder het is om na een college het schilderij van Rembrandt in het Rijksmuseum in het echt te kunnen bekijken, of bijvoorbeeld een gebouw van Rietveld. Het andere voordeel van studeren in Amsterdam is de relatieve nabijheid van geweldige archieven. Tijdens mijn studie volgde ik vakken Italiaanse taalverwerving, waardoor ik tijdens mijn Bachelor en Master onderzoek deed in Italiaanse archieven, zoals in het Vaticaan. Bovendien gingen we tijdens mijn eerste jaar vaak naar buiten, de stad in, om kunstobjecten van dichtbij te zien en niet alleen uit boeken te leren. Ik leerde heel gedetailleerd kijken, en leerde me steeds de vraag te stellen waarom een kunstobject eruitziet zoals het eruitziet. Zo groeide mijn interesse voor bouwkunst: architectuur is kunst met (vaak) een duidelijke functionele dimensie. Antwoorden formuleren op de vraag waarom een object is zoals het is, zijn voor bouwkunst vanwege die functionele dimensie des te interessanter.’

Persoonlijke betrokkenheid van de docenten

‘Een belangrijk onderwerp aan de Kunstgeschiedenisopleiding van de UvA is Italiaanse kunst en architectuur. In dat kader heb ik tijdens mijn studie een aantal keer een cursus gedaan aan het Nederlands Instituut in Rome. Hierdoor ben ik weer in contact gekomen met het onderwerp waarop ik nu promoveer. Dit soort projecten zijn echt een verdienste van het kleinschalige onderwijs bij Kunstgeschiedenis. De docenten waren persoonlijk betrokken bij mijn studievoortgang en hebben mij aangemoedigd om verder te gaan met onderzoek en te solliciteren op een promotieplek.’

Kritisch denken en goed schrijven

‘Behalve een uitgebreid overzicht van de kunstgeschiedenis en specialistische kennis over architectuur, heb ik tijdens mijn studie ook bredere relevante vaardigheden opgedaan. Kunstgeschiedenis heeft me kritisch leren denken, en goed leren schrijven, iets dat dagelijks van pas komt tijdens mijn onderzoek en het lesgeven. Daarbij komt mijn minor museumstudies goed van pas tijdens de tentoonstellingen waaraan ik heb meegewerkt, zoals het Amerikaanse paviljoen van de Architectuur Biennale van Venetie in 2014, en op dit moment een installatie voor de Oslo Architectuur Triennale. Tijdens deze minor kwam ik voor het eerst in aanraking met het cureren van tentoonstellingen, en wat er allemaal komt kijken bij het organiseren van een tentoonstelling.’