Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
EN
Kunstmatige intelligentie

Dr. Arnoud Visser

Arnoud Visser is opleidingsdirecteur van Kunstmatige intelligentie. ‘Kunstmatige intelligentie is het werken van de toekomst.’

Arnoud Visser
Dr. Arnoud Visser

Voor wie is kunstmatige intelligentie geschikt?

‘Voor studenten die het leuk vinden om te puzzelen en die graag met de computer werken. Kunstmatige intelligentie is een exacte studie, dus je moet ook goed zijn in wiskunde. Als je graag wilt leren websites bouwen, is de opleiding niet geschikt. Dan kun je beter een toegepaste studie op het hbo gaan doen. Bij Kunstmatige intelligentie leer je oplossingen bedenken voor lastige problemen daar vervolgens ook direct zelf mee aan de slag gaan. Bij deze studie vind je veel wereldverbeteraars.’

Kun je een voorbeeld geven van zo'n probleem?

‘De bedreiging van neushoorns in Afrika. Een paar afgestudeerde bachelorstudenten hebben samen met technische studenten software ontwikkeld waarmee een drone, vanuit de lucht neushoorns kan herkennen. Via een live-stream kunnen parkwachters meekijken. De parken zijn vaak te groot om vanaf de grond alles in de gaten te houden.’

Worden deze drones in het park al gebruikt?

‘Nog niet. De studenten, bekend onder de naam Dutch UAS team (Unmanned Aerial Solutions, red.) hebben een prototype getest en laten nu het eindproduct maken. We denken dat het een groot succes kan worden. Bij veel andere studies leer je ook dit soort oplossingen bedenken, maar bij Kunstmatige intelligentie ga je er ook meteen aan werken.’

Waarom Kunstmatige Intelligentie aan de UvA?

‘Aan de UvA wordt de kennis direct toegepast. De studie heeft veel raakvlakken met andere studierichtingen, zoals Wiskunde, Informatica, Bèta-gamma en zelfs Psychobiologie. Dat maakt het een interdisciplinaire en dus brede studie. Kunstmatige intelligentie is echt het werken van de toekomst. Je leert tijdens de opleiding de intelligente algoritmes te maken die de analyse voor je doen. Deze vaardigheid wordt overal steeds belangrijker.’

Hoe ervaar je het om les te geven?

‘Ik vind het erg leuk. De studenten vormen een heel fijne, betrokken groep. De studie kent relatief veel contacturen, zo’n 16 per week. Daardoor kennen de studenten en docenten elkaar goed. Het valt me op dat de studenten hard werken aan hun studie en er ook nog veel naast doen. Ze organiseren bijvoorbeeld symposia en hackatons (hierbij komen ontwikkelaars bij elkaar om software te maken, red.). Ze hebben echt een leven naast kunstmatige intelligentie. Dat is ook belangrijk: academische vorming is meer dan in de collegebanken zitten en kennis reproduceren. De studenten zijn degenen die de nieuwe samenleving moeten vormgeven!’