Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
EN

Floris heeft zijn bachelor en master voor zowel Muziekwetenschap als Geschiedenis behaald aan de UvA. Hij is nu werkzaam als programmeur bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest

Droombaan voor muziekwetenschapper

‘Ik ben werkzaam als programmeur bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest: een droombaan voor iemand die Muziekwetenschap heeft gestudeerd. Ik hou in de gaten hoe concerten lopen, hoe mensen in het orkest functioneren, welke muziek wordt gewaardeerd en in welke zalen het orkest speelt tijdens tournees. Ook stel ik programma’s samen met componisten die inhoudelijk goed bij elkaar passen en kies ik daarbij de juiste dirigenten en solisten: voor een muziekwetenschapper is mijn baan soms net een grote snoepwinkel.’

Muziekwetenschap én geschiedenis

‘Voor deze baan is het onmisbaar dat ik muziekwetenschap heb gestudeerd, maar ook heb ik nog steeds profijt van het feit dat ik geschiedenis heb gestudeerd. Een musicologische achtergrond is natuurlijk noodzakelijk als programmeur, alleen al om de uitvoeringen van het orkest op waarde te schatten. Mijn historische kennis vormt daarbij niet alleen achtergrondkennis, bijvoorbeeld over de historie van het orkest en de ontwikkeling van muziekgeschiedenis, maar ook kan ik door mijn achtergrond in geschiedenis beter thema’s voor festivals samenstellen.’

Profiteren van twee werelden

‘Direct na mijn studietijd kwamen ook allebei mijn studies van pas. Ik heb na mijn studie zowel gewerkt als programmeur bij Radio 4, de radiozender voor klassieke muziek, en bij NRC Handelsblad. Dankzij de studie geschiedenis heb ik goed leren schrijven en argumenteren, vaardigheden die bijvoorbeeld van pas kwamen bij het schrijven van recensies van concerten. Door muziekwetenschap was ik juist getraind in de theoretische en praktische toepassing van muziek, ontzettend handig bij het samenstellen van de ochtendprogramma’s voor de radio. Niet alleen wist ik door mijn achtergrond beter welke stukken te selecteren, maar bijvoorbeeld ook hoe je het beste een knip in een stuk kunt maken als je maar twee van de vijf minuten van een stuk kunt laten horen. Door de combinatie van muziekwetenschap met geschiedenis heb ik echt kunnen profiteren van twee werelden.’

Werkzaamheden naast de studie

‘Wat ontzettend heeft geholpen om meteen banen te vinden na mijn studie is dat ik naast mijn studies ook andere dingen heb gedaan. Ik kwam bij NRC terecht, omdat ik tijdens mijn studie al af en toe toelichtingen schreef en stukken voor Preludium, het blad van Het Concertgebouw. Ik ben aan mijn baan bij Radio 4 gekomen, omdat ik in het bestuur zat van Entrée, de jongerenvereniging van Het Concertgebouw. Entrée organiseert verschillende projecten gericht op nieuw en jonger publiek en via Entrée heb ik veel werkervaring opgedaan en mensen leren kennen. Zo zat iemand van Radio 4 in de jury van een concours dat wij organiseerden. Via Entrée deed ik bovendien contacten op die mij later tipten op een baan bij het Gergiev Festival. Zo ben ik bij mijn huidige baan gekomen.’

Van Bach tot Harry Potter

‘Ik denk dat het ontzettend belangrijk is dat je een studie kiest op basis van je eigen interesse. Omdat ik doe wat ik leuk vind ben ik gemotiveerd en daarom hopelijk ook goed in wat ik doe. Het allerleukste aan mijn werk blijf ik het moment ’s avonds in de concertzaal vinden wanneer je onderdeel bent van de prachtige muziek die je hoort. Je bent niet alleen een passieve toehoorder, maar je denkt echt actief mee aan het programma en het orkest. Ik hoop bij het Rotterdams Philharmonisch te laten zien hoe flexibel het orkest is, ze spelen van Bach tot moderne muziek en Harry Potter. En alles op zo’n mooi mogelijke manier. In die zin heeft dit werk ook iets evangelisch: ik heb altijd de neiging mensen mee te sleuren naar de muziekzaal en te roepen hoe mooi muziek is.’