Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Bachelor
Onderwijswetenschappen
Opslaan in favorieten

'Een groot misverstand is dat mensen vaak denken dat je met een studie Onderwijswetenschappen voor de klas komt te staan.'

Anouk van Doorn, oud-student bachelor en master Onderwijswetenschappen

'Een groot misverstand is dat mensen vaak denken dat je met een studie onderwijswetenschappen voor de klas komt te staan. Dit klopt echter niet. Als onderwijskundige ben je namelijk expert over leren in het algemeen. Zo gebeurt leren overal, niet alleen in het onderwijs. Denk maar eens aan het bedrijfsleven of in andere organisaties. Om mee te bewegen met de ontwikkelingen in de maatschappij is het belangrijk dat mensen zich blijven ontwikkelen.

Ik heb gekozen voor de opleiding Onderwijswetenschappen omdat ik mij altijd heb geïnteresseerd in hoe mensen leren. Al van kleins af aan hoor ik enthousiaste verhalen van mijn moeder die kleuterjuf is op een school. Deze verhalen gingen niet alleen maar over de kinderen in haar klas, maar ook over de mensen in het team en de directeur. In een mini-maatschappij als een basisschool leren namelijk niet alleen de kinderen, maar ook de mensen in het team. De taak van een onderwijskundige is onder anderen om dit leren op verschillende niveaus (zowel in de klas als op organisatieniveau) te bevorderen. Tijdens de opleiding heb ik ontdekt dat ik mij voornamelijk interesseer in het leren op organisatieniveau. Vragen die ik graag onderzoek zijn: welke factoren dragen bij aan het leren in het team? En welke rol heeft een schoolleider bij dit teamleren?

In de opleiding was mijn favoriete vak 'Organisatie van leren en onderwijs', omdat dit vak in ging op de verschillende aspecten en niveaus van leren op school. Er werd niet alleen gekeken naar het klasniveau, maar ook naar de manier waarop leraren samenwerken en hoe de schoolleider het leren kan bevorderen. De kennis die ik bij dit vak opdeed kon ik later toepassen in de stage die ik deed buiten het onderwijs, namelijk bij de HR afdeling van een marketingorganisatie. De vraag die ik mocht onderzoeken was: hoe ontwikkel je naar een lerende organisatie? Om tot een advies te komen kon ik goed gebruik maken van de onderwijskundige theorieën die ik bij de opleiding Onderwijswetenschappen had opgedaan. Hieruit blijkt dat je als onderwijskundige een brede basis ontwikkelt die je breed inzetbaar maken in de arbeidsmarkt.

Mijn studietijd aan de UvA en binnen de opleiding heb ik met veel plezier beleefd. De opleiding heeft een leuke en actieve studievereniging en docenten staan altijd open voor een praatje aan het eind van het college. Na mijn afstuderen ben ik bij de UvA gebleven, namelijk als werkgroepdocent. Ik geef nu les in academische vaardigheden en statistiek. Ik heb met name profijt van de vaardigheden kritisch denken en het behouden van het overkoepelende perspectief in mijn baan. In de toekomst zou ik graag bij het Ministerie van OCW willen werken of bij de gemeente om gelijke kansen voor kinderen in Nederland te vergroten. Verder sta ik open voor andere baanopties, zoals bij de HR-afdeling van een organisatie buiten het onderwijs om mij bezig te houden met de teamontwikkeling. Het leuke is dat er veel mogelijkheden zijn met een brede opleiding als Onderwijswetenschappen aan de UvA.'