Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!

Jelle de Vrijer

Jelle heeft de bachelor en master Theaterwetenschappen en de docentenopleiding gedaan. Hij werkt nu onder meer als docent CKV op een middelbare school en werkt als freelancer voor het Scheepvaartmuseum.

Jelle de Vrijer
Jelle de Vrijer

De wereld als schouwtoneel

‘Veel schoolvrienden met wie ik in schoolvoorstellingen speelde, zijn naar de theaterschool gegaan. Ook ik wilde met theater bezig blijven tijdens mijn studie, maar niet zonder het nodige denkwerk, daarom ging ik voor theaterwetenschap. Die keus bleek veel minder specifiek dan ik aanvankelijk dacht. Natuurlijk leer je als theaterwetenschapper veel over de theaterwereld en haar geschiedenis. Maar belangrijker is dat je leert om door de ‘lens’ van het theater naar de maatschappij te kijken, als ware de wereld een schouwtoneel. Je leert zo op een veelzeggende manier maatschappelijke relaties duiden. Culturele verhoudingen hebben veel weg van een toneelstuk: alle dingen om ons heen, zoals musea, maar ook scholen, zijn met een idee tot stand gebracht en vervullen een bepaalde rol ten opzichte van elkaar, net als de verschillende elementen waaruit een toneelstuk bestaat. Als theaterwetenschapper kun je je verdiepen in al die verschillende verhoudingen.’

Lerarenopleiding

‘Naast de directe manier waarop ik me als theaterwetenschapper met maatschappelijke kwesties kon bezighouden, wekte de studie mijn interesse voor een ander direct maatschappelijke kwestie: educatie. In mijn scripties heb ik onderzocht hoe een aantal theaters, musea en onderwijsinstellingen belanghebbende thematiek al dan niet succesvol aan de man brengen. Na mijn master theaterwetenschappen heb ik ook een lerarenopleiding gedaan: ik geef nu zelf ‘Didactiek en communicatie’ aan de Faculteit der Geesteswetenschappen, het vak dat mijn interesse voor educatie aanwakkerde toen ik het zelf volgde. En ik ontwerp als freelancer lesmateriaal voor culturele vorming op middelbare scholen. Ook geef ik cursussen over docentschap aan middelbare schoolleraren: vanwege mijn academische opleiding kan ik mensen inhoudelijk veel leren over theater én kan ik mensen leren hoe ze anderen veel kunnen leren.’

Rondleidingen in het Scheepvaartmuseum

‘Ik ben ook rondleider in het Scheepvaartmuseum op freelancebasis. Scheepvaart is natuurlijk een specifiek historisch thema; toch zochten ze bij het museum expliciet naar theaterwetenschappers als gids. Waarschijnlijk is dat vanwege de affiniteit en extra ervaring die zulke studenten hebben met presenteren. Ook tussen toneelspelen en effectief informatie overbrengen ligt immers een nauw verband. In het museum leid ik vaak kinderen en jonge mensen rond. De ervaring leert dat ik kinderen niet zo anders hoef te behandelen dan kinderen: volwassenen zijn eigenlijk net kinderen.’