Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
EN

Marleen Lamers

Marleen heeft de bachelor Theaterwetenschap (gevolgd door een master Business studies) gedaan aan de UvA. Nu is ze zakelijk manager van De Krakeling, waar ze onder meer verantwoordelijk is voor sponsoring en fondsenwerving.

Universiteitstheater, foto: Monique Kooijmans

Theaterwetenschappen of de Hotelschool?

‘Sinds ik als scholier bij de jeugdtheaterschool zat, wilde ik werken in de theaterwereld. Zelf op het toneel staan hoefde voor mij niet, de wereld achter de schermen trok mij meer. Lang twijfelde ik tussen Theaterwetenschap of de Hotelschool. Na een open dag koos ik voor Theaterwetenschap. Ergens wist ik al wel dat ik die zakelijke kant op wilde, maar ik was te nieuwsgierig naar de theaterwereld om direct voor de zakelijke kant te kiezen. Al in het eerste jaar van de studie bezochten we wekelijks voorstellingen, die we achteraf in werkgroepen uitgebreid analyseerden. Je leert toneelstukken lezen, verdiept je in de theatergeschiedenis en ziet in de praktijk wat er allemaal komt kijken bij het maken van een voorstelling: van tekst naar voorstelling. Het is de studie voor als je graag in de theaterwereld werkt, maar niet de ambitie hebt om zelf op het toneel te staan.’

Zakelijke kant van theater

‘In de tijd dat ik mijn bachelor deed, begon het net spannend te worden in de culturele sector: voor culturele instellingen zoals theaters was subsidie geen vanzelfsprekendheid meer. Dat vond ik een interessante ontwikkeling. Meer en meer kwam het besef dat je misschien wel zakelijke mensen nodig had om de artistieke kant nog beter tot zijn recht te laten komen. In diezelfde tijd kreeg ik een bijbaantje achter de kassa van De Krakeling, het jeugdtheater van Amsterdam. Ook ben ik tijdens Theaterwetenschap een minor Kunstbeleid en –management gaan doen aan de Universiteit Utrecht, om mijn ‘zakelijk oog’ te ontwikkelen. Toen ik een master kon kiezen, koos ik voor Bedrijfskunde. Juist een brede, zakelijke studie zodat ik zelf de koppeling kon maken naar de organisatie van de theaterwereld, waar ik me uiteindelijk op wilde focussen. Niet veel later ben ik naar de directeur van De Krakeling toegestapt om te vragen of hij aan mij wilde denken op het moment dat De Krakeling iemand ging aanstellen voor de fondsenwerving. Twee weken later kon ik beginnen.’

Zakelijk manager De Krakeling

‘Na een paar jaar de fondsenwerving voor De Krakeling te hebben gedaan ben ik nu zakelijk manager. Dat wil zeggen dat alle niet artistieke afdelingen onder mij vallen, maar ook dat ik zorg voor het verhogen van de eigen inkomsten. Na een overleg met de directeur, programmeur of educatiemedewerker schrijf ik subsidieaanvragen voor bijvoorbeeld festivals en educatieprojecten. Dat ik kan schrijven, is mede een verdienste geweest van de vele papers die ik tijdens Theaterwetenschap heb geschreven. Een andere verdienste van mijn studie is dat ik weet waarom theater belangrijk is. Voor een subsidieaanvraag of een gesprek met een potentiele gever dien je je steeds opnieuw af te vragen waarom het theater in het algemeen en waarom specifiek De Krakeling een onmisbare rol speelt in de maatschappij. Als theaterwetenschapper èn bedrijfskundige identificeer ik me met zowel de artistieke inhoud als de zakelijke kant. Ik blijf het spanningsveld tussen die twee interessant vinden en ben altijd bezig met het zoeken naar de juiste balans.’