Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Bachelor
Universitaire Pabo van Amsterdam
Vergelijk

Thema: Nationale buitenlesdag

Op dinsdag 13 april is het de nationale buitenlesdag! Buitenlesdag is een jaarlijks terugkerend evenement, dat is gestart in 2016 door IVN Natuureducatie en Jantje Beton om leraren te motiveren structureel buiten les te gaan geven. Wij stelden Anne-Marijn Bruijn, docent Natuur & Techniek bij de UPvA, drie vragen over dit thema.

Anne-Marijn Bruijn

Waarom zijn buitenlessen belangrijk?

Als eerste stel ik me even kort voor. Ik ben Anne-Marijn Bruijn en geef Natuur- en Technieklessen aan studenten van de HvA en de UvA. Een vak als Natuur en Techniek is goed te koppelen aan lessen die zich buiten afspelen. Je denkt dan natuurlijk aan de biologische en natuurkundige kanten die je kinderen kunt aanleren, maar buitenlessen gaan ook over de belangrijke transfer van geleerde kennis naar de eigen leefomgeving. Je koppelt nieuwe informatie snel aan dingen die je zelf hebt gezien of kent uit jouw eigen omgeving. Hoe belangrijk is het dus om jouw eigen omgeving eens goed te gaan verkennen?

Wat doe je in jouw onderwijs aan buitenlessen?

Tijdens het vak Mens en wereld 3 van de Universitaire Pabo van Amsterdam gaan derdejaars studenten op pad om meer te leren over omgevingsonderwijs. En met op pad, bedoel ik letterlijk op pad. We bestuderen in les 1 de omgeving van UvA en bekijken welke elementen uit deze omgeving te koppelen zijn aan verschillende kern- en leerdoelen. Studenten maken tijdens deze wandeling foto’s van elementen die hen aanspreken en doen ideeën op over welke vakgebieden je aan zo’n element kunt koppelen. De studenten ontwerpen in de opdracht daarna een buitenles voor hun eigen stageklas, gekoppeld aan de omgeving van de stageschool.

Heb je tips voor het geven van buitenlessen?

Als eerste is de organisatie van een buitenles belangrijk. Je moet duidelijk van te voren weten wat je wel en niet wilt. Stel in de klas, voordat je op pad gaat, heel duidelijk regels op met de leerlingen. Bedenk ook goed op welke momenten tijdens de buitenles je de teugels meer kan laten vieren. Je wilt ook dat kinderen vrij gaan exploreren en onderzoeken. Ten tweede kun je nadenken over het integreren van verschillende vakgebieden. Je kunt naast biologie of natuurkunde ook vakken als aardrijkskunde, geschiedenis, kunst, taal en rekenen koppelen aan een buitenles. Neem mee dat niet alles buiten uitgevoerd hoeft te worden, naar buiten gaan is een onderdeel van de buitenles. De uitwerking of presentaties kunnen natuurlijk altijd in het klaslokaal. Als laatste tip kun je ook ideeën opdoen via of bestaande buitenlessen gebruiken van organisaties zoals het ANMEC.

Nuttige links:

ANMEC: https://anmec.nl/

De nationale buitenlesdag: https://buitenlesdag.nl/

Andere thema's

Een overzicht van andere actuele thema's die raken aan het vakgebied van de Universitaire Pabo van Amsterdam vind je hier.

Terug naar het Open Huis van de bachelor Universitaire Pabo van Amsterdam