Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Bachelor
Universitaire Pabo van Amsterdam
Vergelijk

Thema: Diversity day

‘Door welke bril kijk jij?’ Op 6 oktober was het Diversity day. Een mooie gelegenheid om stil te staan bij deze vraag! UPvA-docente Inti Soeterik vertelt hoe het thema diversiteit terugkomt in de opleiding.

Inti Soeterik

Op de Universitaire Pabo van Amsterdam bereiden wij toekomstige leerkrachten voor op het lesgeven in diverse contexten. Op onze scholen zitten leerlingen met verschillende sociaaleconomische, etnische-, talige en religieuze achtergronden. Ook is er diversiteit in bijvoorbeeld gezinssamenstelling, genderidentiteit en seksuele voorkeur. Deze diversiteit maakt de grootstedelijke context rijk, maar leidt soms ook tot polarisatie en uitsluiting.  

Onze studenten, die vanuit alle hoeken van Nederland komen, lopen vanaf de eerste week stage op een van onze Amsterdamse basisscholen. Zij maken daar ook kennis met culturele uitingen, talen, gebruiken en situaties waar zij van huis uit niet mee bekend zijn. Zij krijgen te maken met nieuwe vragen en worden uitgedaagd na te denken over hoe zij als professional de rijkheid van de diverse grootstedelijke context tot zijn recht kunnen laten komen en polarisatie en uitsluiting tegen kunnen gaan.

Voor het opleiden van onze studenten als context bewuste professionals met een hart voor diversiteit beginnen wij bij de vraag ‘door welke bril kijk jij?’. In meerdere modules staan wij stil bij hoe wij, vanuit onze eigen achtergrond en geschiedenis naar de wereld en anderen om ons heen kijken en wat dit betekent voor hoe wij in de klas naar onze leerlingen, hun ouders/ verzorgers en de context waarin zij opgroeien kijken. Daarbij maken we gebruik van verschillende werkvormen en bronnen. Zo zet bijvoorbeeld de TED lezing van Chimamanda Ngozi Adichie ons aan het denken over de bril waardoor wij naar de wereld kijken en de verhalen die wij daarover willen vertellen.

Op deze manier werken we met onze studenten toe naar het worden van onderwijsprofessionals die continue in ontwikkeling blijven door:

  • Het eigen oordeel op te schorten wanneer zij observeren en luisteren
  • Eigen aannames onder de loep te blijven nemen
  • Vanuit een open houding diverse contexten te onderzoeken

 

Andere thema's

Een overzicht van andere actuele thema's die raken aan het vakgebied van de Universitaire Pabo van Amsterdam vind je hier.

Terug naar het Open Huis van de bachelor Universitaire Pabo van Amsterdam