Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Bachelor
Universitaire Pabo van Amsterdam
Vergelijk

Thema: Week van de hoogbegaafdheid

Van 6 tot en met 14 maart is het de week van de hoogbegaafdheid. Wij vroegen een aantal van onze oud-studenten, die zich met dit thema in hun huidige werk bezig houden, hier iets meer over te vertellen.

Loïs Koene

In mijn ogen heeft elke leerling recht op een passend onderwijsaanbod, dus ook cognitief talentvolle leerlingen. Het meest wenselijk is om als leerkracht het aanbod op alle verschillende onderwijsbehoeften in eigen klas af te stemmen. Ik heb gemerkt dat de verschillen tussen leerlingen binnen een klas soms zo groot zijn dat het niet haalbaar is om de cognitief talentvolle leerlingen daar ook voldoende uitdaging te bieden. Bovendien missen cognitief talentvolle leerlingen in hun klas leeftijdsgenoten met een vergelijkbaar ontwikkelingsniveau, waarin ze zich kunnen herkennen. Een verrijkingsklas waar ontwikkelingsgelijken elkaar kunnen ontmoeten om samen te kunnen groeien, is dan een mooie uitkomst. Als leerkracht van een verrijkingsklas op een Amsterdamse basisschool, probeer ik met veel passie ook de cognitief talentvolle leerlingen op hun eigen denkniveau uit te dagen, hun zelfvertrouwen te vergroten en het plezier in leren te bevorderen. Met het doel om passie en talent maximaal van elke leerling te benutten.

Loïs Koene, oud-student Universitaire Pabo van Amsterdam, afgestudeerd in 2019

Iris Gadellaa

Wat is het goed dat er een week van de hoogbegaafdheid is! Het is belangrijk dat we stilstaan bij dit thema. In de afgelopen jaren is de aandacht voor (hoog)begaafden toegenomen. Scholen doen hun best deze leerlingen te signaleren en een goed aanbod te geven. Toch worden hoogbegaafden nog vaak gezien als leerlingen die zichzelf wel redden. Niets is minder waar. Zeker als wij als leerkrachten de talenten van deze leerlingen willen laten ontplooien. Het is goed dat er op de UPvA aandacht wordt besteed aan deze groep leerlingen. Hierdoor krijgen de leerkrachten de kennis mee om deze (hoog)begaafde leerlingen op tijd te signaleren en goed te ondersteunen. 

Zelf heb ik mij na mijn opleiding aan de UPvA gespecialiseerd in hoogbegaafdheid en differentiatie. Ik heb als specialist de taak om (hoog)begaafdheid beter op de kaart te zetten binnen onze stichting. Daarnaast geef ik op verschillende scholen les aan verrijkingsgroepen (Leerlab). Op die manier kan ik de (hoog)begaafde leerlingen van onze scholen helpen hun talenten te ontwikkelen en hen te leren leren, leven en denken. Werken met deze leerlingen is een ontzettend leuke uitdaging, waarbij je continu scherp moet blijven. Zo blijf je ook jezelf ontwikkelen.

Iris Gadellaa, oud-student Universitaire Pabo van Amsterdam, afgestudeerd in 2017

Jimna Bruns

Ben jij wel eens echt uitgedaagd door iets wat je moest leren? Wat was toen je gedachte na een tijdje? Als jij toen dacht: ‘ik vind dit saai’ of ‘ik kan het niet’, sluit je je aan bij een lange rij kinderen op school. Dit is namelijk één van de meestgehoorde uitspraken van hoogbegaafde kinderen. En of jij hoogbegaafd bent of niet, het is een vervelend gevoel als je jezelf aanpraat dat je iets echt niet kan.

Na de UPvA heb ik een éénjarige opleiding gedaan tot specialist hoogbegaafdheid. Daarna heb ik een evidence-based plusklasprogramma ontworpen om kinderen te helpen die vastlopen, juist door hoogbegaafdheid. Voor veel kinderen is hoogbegaafdheid namelijk niet makkelijk, ze lopen tegen een hoop problemen aan. In de jaren dat ik dit nu doe, heb ik alleen nog maar unieke kinderen gezien met hun eigen unieke uitdagingen. Dus zou ik willen zeggen: ‘Wil je uitgedaagd worden in het onderwijs, ga dan werken met hoogbegaafden!’

Jimna Bruns, oud-student Universitaire Pabo van Amsterdam, afgestudeerd in 2016

Andere thema's

Een overzicht van andere actuele thema's die raken aan het vakgebied van de Universitaire Pabo van Amsterdam vind je hier.

Terug naar het Open Huis van de bachelor Universitaire Pabo van Amsterdam