Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Bachelor
Universitaire Pabo van Amsterdam
Vergelijk

Thema: Internationale mannendag

Elk jaar op 19 november is het Internationale mannendag. In het primair onderwijs en op de (academische) pabo's is het percentage mannen nog altijd laag. Hieronder vertellen een aantal (oud) UPvA-studenten waarom zij voor deze opleiding en het beroep van leraar hebben gekozen en waarom diversiteit binnen het lerarenteam op scholen belangrijk is.

Willem Tol

Ik sta voor de klas, omdat ik het supertof vind om kinderen te begeleiden in hun sociale- en persoonlijke ontwikkeling, en op internationale mannendag denk ik daardoor maar aan 1 ding: Meer meesters voor de klas! Waarom? Omdat ik denk dat leerlingen op de basisschool aan de basis van hun ontwikkeling staan, en het belangrijk is dat ze hierin worden begeleid door zowel meesters als juffen. Als leerkracht kan je jouw steentje bijdragen aan de ontwikkeling van het kind, maak deze positief en dan is leerkracht het mooiste beroep wat er is!

Willem Tol, 4e-jaars-student Universitaire Pabo van Amsterdam

Koen van der Wielen

Met een klas bouw je een bijzondere band op en is geen dag hetzelfde. Juist dit geeft mij zo enorm veel energie en maakt het vak als leerkracht zo bijzonder. Je maakt veel van en met een klas mee. Met mijn klas probeer ik zoveel mogelijk bespreekbaar te maken. We praten over de belevenissen van de kinderen, mijn eigen belevenissen of maatschappelijke thema's. Ik vind het belangrijk om voor de klas het traditionele beeld van mannelijkheid te doorbreken. Ik ben heel open over mijn seksuele voorkeur én lievelingskleur roze. Ik krijg er de meest ontwapende opmerkingen en vragen over. Het hebben van een diverse lerarengroep is belangrijk voor ieder kind, hiermee dragen we bij aan een toekomst met diversiteit als norm waarin iedereen zichzelf mag zijn. 

Koen van der Wielen, oud-student Universitaire Pabo van Amsterdam

Sven Goudsblom

Het allermooiste aan het leraarschap is de mogelijkheid om een veilige, rijke en interessante leeromgeving te bieden aan kinderen die onderling, gelukkig, allemaal anders zijn. In deze omgeving heb je als docent vervolgens ook de mogelijkheid om zwaardere onderwerpen te bespreken. Het positieve effect dat jij op de kinderen en op hun ontwikkeling kan hebben spreekt mij daarnaast ook erg aan. Ik heb voor de UPvA gekozen omdat ik het belangrijk vind om kritisch naar onderwijs en lesgeven te kijken. Het onderwijs is namelijk nooit af!

Sven Goudsblom, 2e-jaars-student Universitaire Pabo van Amsterdam

Ruben de Groot

Ik wil leraar worden, omdat het me blij maakt. Het geeft veel voldoening en elke dag voor de klas word ik er weer aan herinnerd waarom ik hiervoor heb gekozen. Het leuke aan de UPvA is de combinatie van praktijk en theorie; de ene dag bedenk ik met mijn leerlingen een weerbericht voor Canada en de volgende dag heb ik college over het begrijpen en helpen van kinderen met ADHD door gebruik van de zelfdeterminatietheorie. Meer mannen zijn hard nodig in het onderwijs, dan wordt er tijdens de lunch eens gepraat over voetbal in plaats van over baby's.

Ruben de Groot, 4e-jaars-student Universitaire Pabo van Amsterdam

Ruben Hebing

Als UPvA-alumnus van 2014 ben ik nu werkzaam op een gemengde basisschool in De Pijp. Zo ben ik met groot plezier al 6 jaar een mannelijk rolmodel voor mijn bovenbouwleerlingen. Helaas ben ik een van de weinigen. Daarom heb ik me aangesloten bij Mokum Meestert. We willen meer diversiteit voor de klas en vooral meer leraren aantrekken. En waar valt er winst te behalen? Bij het percentage mannen voor de klas. We organiseren communitybijeenkomsten, zijn zichtbaar op open dagen en pleiten voor een meer sexespecifieke stagebeleid. Een mannelijke student zou in ieder geval in zijn eerste jaar ook een mannelijke stagementor moeten hebben. Ons ultieme doel is net zoveel les krijgen van een juf als van een meester. Het hebben van een gemengd team is belangrijk voor alle leerlingen. Zo kunnen ze zien dat veel mannen afwijken van het traditionele beeld van stoer en macho en dat juffen niet alleen maar knutselen en knuffelen. 

Ruben Hebing, oud-student Universitaire Pabo van Amsterdam

Lees hier meer over Mokum Meestert.

Andere thema's

Een overzicht van andere actuele thema's die raken aan het vakgebied van de Universitaire Pabo van Amsterdam vind je hier.