Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Bachelor
Universitaire Pabo van Amsterdam
Vergelijk

Thema: Nationale voorleesdagen

Van 20 t/m 30 januari zijn het de Nationale voorleesdagen. Wij vroegen een aantal UPvA-studenten naar hun favoriete voorleesboek. UPvA-docent Michel Couzijn vertelt waarom voorlezen zo belangrijk en leuk is en geeft een minicollege Jeugdliteratuur.

Hannah Merkies

Mijn favoriete voorleesboek is ‘Waar is mijn noedelsoep?!?’ van Reza en Chee-Han Kartosen-Wong, waarin kennisgemaakt wordt met andere landen en gerechtjes uit deze landen. Iedere keer dat ik dit boek aan kleuters voorlees, zijn zij benieuwd wat er gaat gebeuren (ook als ze het verhaal al een paar keer hebben gehoord!) en wordt er honderduit gepraat over alle kinderen die in het boek te zien zijn en wat zij allemaal eten. Ik vind het belangrijk om veel voor te lezen, omdat dit kinderen enorm helpt in hun taalverwerving, omdat ze er veel van opsteken over de wereld en omdat ze het ook nog eens heel leuk vinden. Het is super bijzonder om te merken wat je met één kinderboek al voor kinderen kunt betekenen! 

Hannah Merkies, 2e-jaars-student Universitaire Pabo van Amsterdam

Tessa Hartman

Mijn favoriete voorleesboek is 'Mathilda' van Roald Dahl. De karakters zijn geweldig beschreven, van de doodenge juffrouw Bulstronk en de ratachtige meneer Wurmhout tot de zachte, lieve juffrouw Engel. De enorme fantasie van Dahl spat van iedere pagina af, het boek is tegelijkertijd grappig, spannend, magisch en ontroerend. Ik zorg ervoor dat ik mijn klas iedere dag voorlees, om ze te laten oefenen met luisteren en om hun fantasie te prikkelen. Voorlezen helpt kinderen om zelf meer plezier te ervaren met lezen en kan rustgevend werken. Mijn droom is om mijn eigen bibliotheek te hebben in de klas, waar iedere leerling boeken uit kan lenen. Lezen is leuk!

Tessa Hartman, 4e-jaars-student Universitaire Pabo van Amsterdam

Daphne Boeve

Als juf van groep 8 is mijn favoriete voorleesboek ‘Achtste groepers huilen niet’ geschreven door Jacques Vriens. Zelf heb ik dit boek als groep 8’er in één ruk uitgelezen, dat was dan ook het moment dat ik besloot: mijn toekomstige leerlingen moeten dit boek gelezen hebben… Een boek dat aantoont hoe oneerlijk het leven soms kan zijn, maar ook hoe belangrijk een hechte klas in die periodes is. De tijd dat kinderen leven in een ‘beschermde bubbel’ is met de opkomst van sociale media echt voorbij en dit boek is een mooie aanleiding voor een heftig maar zeer interessant groepsgesprek met jouw leerlingen. En om nog even in de gezegdes van Jacques Vriens te blijven: ‘Kom op Pabo-studenten! Het bevorderen van leesonderwijs is hartstikke belangrijk. Het is: taalontwikkeling; televisie in je eigen hoofd; emotie; jezelf kennen; empathie; concentratie; handig voor de Citotoets en je wordt er een completer mens van.’ (Vriens, 2020).

Vriens, J. (2020). Zullen we weer gewoon schooltje gaan spelen?. Uitgeverij B for Books

Daphne Boeve, 4e-jaars-student Universitaire Pabo van Amsterdam

Michel Couzijn

‘Voorlezen is als Haarlemmer olie: het is overal goed voor’

“Voorlezen is… het leukste kwartiertje van de dag.”

 “Voorlezen is… een beetje als dromen, maar dan met een groep mensen tegelijk.”

“Voorlezen is… als dansen; de een kan het beter dan de ander, maar je kunt het allemaal leren.”

Zoals een musicus de verbindende schakel is tussen de componist en de luisteraar; zo is een voorlezer de verbindende schakel tussen de schrijver en de ‘lezer’. De voorlezer heeft de mazzel een mooi verhaal tot leven te brengen, de verhaalwereld en de karakters op te roepen in de hoofden van de luisteraars. Voorlezen is overal goed voor: het creëert rust en intimiteit; je kunt samen lachen, in spanning zitten, of verdrietig worden; je bouwt aan de woordenschat van de kinderen; de eigen leesvaardigheid van de kinderen gaat erop vooruit; ze krijgen zin in zelf boeken lezen; het is aanleiding om te praten over interessante onderwerpen, situaties, personages.

Als kind was ik dol op voorlezen in de klas. Veel 'Pinkeltje', veel sprookjes, 'Pluk van de Pettenflet', later de spannende ‘Hardy Boys’. Ook nu, als leraar, lees ik in mijn eigen lessen veel en graag voor, en vind het belangrijk veel verschillende verhalen en genres te laten horen. Laatst las ik aan mijn eigen dochters ‘Het boek van alle dingen’ voor van Guus Kuijer, de jeugdboekenschrijver van o.a. ‘Madelief’ en ‘Polleke’, die de internationale Astrid Lindgrenprijs heeft gewonnen. Het is een prachtig en ontroerend boek over een jongetje dat in een streng gelovig gezin opgroeit, met een heel akelige vader. De schrik slaat je om het hart als je dit leest. Bij het slothoofdstuk zaten we alle drie met natte ogen te hopen dat het maar goed zou komen. En we hebben er nog lang over nagepraat. Dit zijn ervaringen die kinderen (én hun ouders) nog lang met zich zullen meedragen.

Michel Couzijn, opleider Universitaire Pabo van Amsterdam en leraar Nederlands

Minicollege Jeugdliteratuur

Bekijk hier het minicollege Jeugdliteratuur van Michel Couzijn.

Andere thema's

Een overzicht van andere actuele thema's die raken aan het vakgebied van de Universitaire Pabo van Amsterdam vind je hier.

Terug naar het Open Huis van de bachelor Universitaire Pabo van Amsterdam