Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Honoursmodule: Brandhaarden

Brandhaarden honours module IIS

Docent(en)

Dr C.P.M. Klep

Ingangseis

Deze module is alleen toegankelijk voor 1e, 2e en 3e jaars honoursstudenten.

Leerdoelen

  1. De student is in staat om specifieke ingrijpende gebeurtenissen en personen (zowel historisch als actueel) te plaatsen in een bredere verklarende context.
  2. De student  is in staat de relatie tussen specifieke (nieuws)items en bredere verklaringen te beschrijven in een paper en een gerichte presentatie. Met andere woorden: is er werkelijk iets nieuws onder de zon? Is de brandhaard een terugkerend fenomeen, zijn er historische wortels en kunnen we dit ook in de toekomst verwachten?

Inhoud

De consensus lijkt te zijn – gezien de veelgehoorde uitspraken in politiek en media, maar ook aan de bar – dat de wereld niet alleen steeds complexer, maar vooral ook onveiliger en met name gewelddadiger wordt: ‘Nog nooit heeft Europa zoveel terreuraanslagen moeten verwerken!’ Talloze brandhaarden maken van de wereld een pokdalig maanlandschap, zo lijkt het. In Nederland kennen we een soort verontrustingsthermometer in de vorm van het ‘Nationale dreigingsniveau’. Overal ter wereld wordt het terrorisme bevochten. Religie krijgt veel van de schuld voor het geweld toebedeeld. Terecht? En wat te denken van de Westerse pretentie dat de liberale democratie het verdient om door de hele wereld omhelsd te worden? Of de niet-Westerse mensen het willen of niet! Denk aan Afghanistan en Irak. Nederlandse militairen dragen nu bij aan een ‘geïntegreerde multidimensionele stabilisatiemissie’ in het Afrikaanse Mali. Mede om, zo loopt de redenering, terroristen en migranten buiten de deur te houden. Alles is met elkaar verbonden, schijnbaar.

In deze honoursmodule ‘Brandhaarden’ nemen we tien hotspots onder de loep. Dat kunnen geografische brandhaarden zijn of juist meer theoretische en filosofische vraagstukken. Dat doen we bottom up: door de lens van een bepaalde conflicthaard, een specifiek persoon of gericht fenomeen gaan we zoeken naar bredere inbedding en verklaring. Is Poetin slechts de laatste uiting van een al veel langer levende Grootrussische Gedachte? Is jihadistisch terrorisme weer een nieuw bewijs voor de stelling dat religie de aanjager van geweld is? Moeten we bondskanselier Angela Merkel’s uitspraak ‘Wir schaffen das!’ vooral plaatsen tegen de achtergrond van Hitler-Duitsland? En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Deze module gaat bottom up, maar streeft wel naar topverklaringen.

Aanbevolen voorkennis

Enige kennis van de wereldgeschiedenis en recente ontwikkelingen is aanbevolen. Daartoe dient m.n. het handboek International relations (zie onder).  Alle onderwerpen worden door de docent kort ingeleid. Het verdient sterke aanbeveling om voor en tijdens de module het wereldnieuws goed te volgen.

Aanmelden

1e, 2e en 3e jaars Honours studenten van UvA, VU en AUC kunnen deelnemen aan deze reeks. Aanmelding is mogelijk vanaf 7 december 2017 10.00u tot en met 11 december 2017 23.00u via het formulier dat zal verschijnen op http://iis.uva.nl/onderwijsaanbod/honoursonderwijs/honours-modules.html.

Toezegging is op willekeurige basis. Als er nog plekken beschikbaar zijn kunnen studenten zich na 11 december nog inschrijven.

Werkvorm

werkcollege

- studenten verdiepen zich paarsgewijs in een van de brandhaarden. Zij presenteren hun bevindingen op uiteenlopende manieren. Inspiratie is er alom: interviewvorm, talkshowformat, gesproken column, beeldpresentatie, vlog of blog, een klassiek hoorcollege(‘tje), veel is mogelijk. Dit wordt nader gekozen en uitgewerkt in overleg met de docent. Uiteraard bestaat er veel ruimte voor reflectie en discussie.

Het rooster is te vinden via https://datanose.nl/#course[61974]

Studiemateriaal

Joshua S. Goldstein en Jon C. Pevehouse, International relations (2010-2011 update of latere updates).

Uit dit standaardwerk zullen vóór elke bijeenkomst tekstdelen worden gelezen die aansluiten bij het onderwerp van die dag. Dit om de achtergrondkennis te verbeteren.

Ook zullen afzonderlijke (bron)teksten en artikelen worden aangeleverd, zowel door de docent als door de (voor de bijeenkomst inhoudelijk verantwoordelijke) studenten. Deze teksten/artikelen dienen met name om de discussie inhoudelijk te versterken

Aantal deelnemers

Max. 23

Toetsvorm

- duopresentatie (één per college)

- paper (aansluitend bij de thematiek van de presentatie, individueel)

Toetsdata

Deadline paper: week 17

Opmerkingen

Contact: dr C.P.M. Klep (christklep@hotmail.com)

Feiten & cijfers
Vorm Honoursonderwijs
Studielast 6 EC, 12 weken
Voertaal Nederlands
Toelatingseisen
Start Februari