Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Heb je vragen? Ga naar de veelgestelde vragen.

  • 1. Check de deadlines

    Aanmelddeadline: 1 juni 

    Voor visumplichtige studenten met een niet-Nederlandse nationaliteit en buitenlandse studenten die zich aan willen melden voor huisvesting via de UvA geldt de deadline van 1 april.

  • 2. Check de toelatingseisen

    Direct toegankelijk met een universitair juridisch bachelordiploma op het gebied van Nederlands Recht

    De master Arbeidsrecht is direct toegankelijk voor studenten met een universitair juridisch bachelordiploma op het gebied van Nederlands Recht (al dan niet behaald aan de UvA) of een Engelstalig universitair juridisch bachelordiploma in Nederland behaald in combinatie met een minor Nederlands Recht.

    Geen universitair juridisch bachelordiploma?

    Je kunt ook worden toegelaten met de volgende vooropleidingen:

    Wo

    • Niet-juridisch wo-bachelordiploma, in combinatie met het afgeronde schakelprogramma voor de master Arbeidsrecht.
    • PPLE/AUC-diploma met een ‘major in law’, in combinatie met het afgeronde civiel effectprogramma.

    Hbo

    • Diploma hbo-Rechten van de Hogeschool van Amsterdam, mits daarbinnen het wetenschappelijk excellentieprogramma is gevolgd.
    • Diploma hbo-Rechten, gevolgd door het schakelprogramma (mét of zonder civiel effect) bij Schakelzone Recht.
    • Hbo-bachelordiploma van een opleiding met een juridische component, gevolgd door het afgeronde schakelprogramma Arbeidsrecht (zonder civiel effect) bij Schakelzone Recht.

    Studenten die tijdens hun vooropleiding niet het vak Arbeidsrecht hebben gevolgd, wordt aanbevolen om het boek ‘Schets van het Nederlandse Arbeidsrecht’ van H.L. Bakels te lezen.

    Niet-Nederlandse vooropleiding

    Heb je een niet-Nederlandse vooropleiding? Neem dan contact op met het Admissions Office.

    Studenten die op basis van een buitenlands diploma worden toegelaten, dienen te voldoen aan de eis inzake voldoende beheersing van de Nederlandse taal door middel van het aanleveren van het staatsexamen Nederlands als tweede taal (NT2).

  • 3. Schrijf je in via Studielink
  • 4. Activeer je UvAnetID

    Nadat je je hebt ingeschreven in Studielink, krijg je een e-mail met je UvAnetID. Activeer je UvAnetID volgens de instructies. Je hebt je UvAnetID nodig om je in te schrijven bij de UvA.

  • 5. Doe een verzoek tot toelating

    Nadat je je hebt ingeschreven in Studielink, krijg je een e-mail met je UvAnetID. Daarna ontvang je binnen 24 uur een uitnodiging per mail om een verzoek tot toelating te doen in ons aanmeldsysteem MyInfo, mits dit voor jou van toepassing is. Indien je (voorwaardelijk) bent toegelaten, verzoeken we je om je deelname aan de master te bevestigen in MyInfo.

    Je hoeft geen verzoek tot toelating te doen als je wordt toegelaten op basis van 1 van de volgende afgeronde bachelordiploma’s (of indien je 1 van onderstaande bachelors afrondt voor 1 september/1 februari):

    • Bachelor Rechtsgeleerdheid (croho 50700)
    • Bachelor Fiscaal Recht (croho 56827)
    • Bachelor Notarieel Recht (croho 56828)
  • 6. Stuur de benodigde documenten op

    Heb je 1 van de volgende juridische bachelors in Nederland behaald of ga je die vóór 1 september (of 1 februari voor de februari-instroom) behalen? Dan hoef je geen diploma of cijferlijst aan te leveren:

    • Bachelor Rechtsgeleerdheid (CROHO 50700)
    • Bachelor Fiscaal Recht (CROHO 56827)
    • Bachelor Notarieel Recht (CROHO 56828)
    • Hbo-bachelor Rechten (CROHO 39205) van de Hogeschool van Amsterdam, mits daarbinnen het wetenschappelijk excellentieprogramma is gevolgd

    Zodra je diploma vastgelegd is door je huidige universiteit en dit is doorgegeven aan DUO krijgen wij dit automatisch door in ons systeem. Noodzakelijk is dat je vóór 1 september (1 februari) afstudeert.

    Ook indien je het schakelprogramma aan de UvA hebt afgerond of wilt worden toegelaten op basis van je PPLE-diploma aan de UvA met een 'major in Law' in combinatie met het civiel-effect-schakelprogramma hoef je geen documenten aan te leveren. De aanmelding via het online toelatingsformulier volstaat.

    Documenten opsturen

    Als je wilt worden toegelaten op basis van het UvA-schakelprogramma bij Schakelzone Recht van de Open Universiteit, dien je voor 1 september (of 1 februari) het volgende aan te leveren:

    • een gecertificeerd bewijs (inclusief cijferlijst) dat je het civiel effect-schakelprogramma bij Schakelzone Recht hebt afgerond; of
    • een gecertificeerd bewijs (inclusief cijferlijst) dat je het UvA-schakelprogramma zonder civiel effect bij Schakelzone Recht hebt afgerond.

    Er zijn 2 manieren waarop je die documenten naar ons op kunt sturen. Je kunt je universiteit vragen om ze te e-mailen naar toelating-fdr@uva.nl. Of je kunt gewaarmerkte hardcopies via de post naar ons opsturen. Een gewaarmerkte hardcopy is een kopie van je diploma of cijferlijst met een originele waarmerkstempel en een handtekening van de instelling die het document heeft afgegeven. 

    Je kunt de gewaarmerkte kopieën naar 1 van de onderstaande adressen sturen:

    Bureau Toelating van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid (kamer A6.01a)
    Postbus 1030
    1000 BA Amsterdam

    Let op! Stuur aangetekende post naar:

    Bureau Toelating van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid (kamer A6.01a)
    Valckenierstraat 59
    1018 XE Amsterdam

    Documenten kunnen ook worden ingeleverd bij de onderwijsbalie FdR op de 6e etage van gebouw REC A.

  • 7. Wacht op uitslag toelatingsbesluit

    Zodra je aan alle toelatingsvoorwaarden voldoet, ontvang je een Bewijs van Toelating. Pas als je aan alle inschrijfvoorwaarden hebt voldaan (zoals de betaling van het collegegeld) is je inschrijving definitief. Je kunt de status van je inschrijving bekijken via sis.uva.nl. Onder ‘Checklist Inschrijving’ zie je precies welke zaken je nog moet regelen om je inschrijving af te ronden.

  • 8. Meld je aan voor vakken

    Je moet je zelf aanmelden voor de mastervakken die je het komende semester wilt gaan volgen, ook als je toelating nog niet is afgerond. Aanmelden voor vakken doe je vóór de start van het semester (voor start september in juni, voor de start van februari in december). Hierover ontvang je bericht.

    De aanmeldperiode voor het onderwijs (de vakken) is kort en de deadlines zijn strikt. Mocht je tijdens de aanmeldperiode nog geen definitief bericht over je toelating hebben ontvangen, meld je dan evengoed aan voor het onderwijs. Na de deadline kun je je niet meer aanmelden voor de vakken van dat semester.

    In de Studiegids vind je onder het studieschema van jouw opleiding welke vakken onderdeel uitmaken van je programma. Voor alle vakken, dus ook voor verplichte vakken, moet je jezelf aanmelden.

    Let op: de aanmeldperiode voor de Amsterdam Law Clinics wijkt af van de reguliere aanmeldperiode. Bekijk de deadlines voor de clinics. 

  • 9. Vraag je collegekaart aan

    Een collegekaart is een persoonlijke kaart die je onder andere gebruikt als identificatie tijdens tentamens en bij het lenen van boeken. Je krijgt na je voorwaardelijke toelating meer informatie over het aanvragen van een collegekaart.

  • 10. Betaal het collegegeld

    Om je inschrijving te voltooien, moet je het collegegeld betalen.

  • 11. Doe mee aan de opleidingsintroductie

    Tijdens de opleidingsintroductie maak je kennis met de opleiding. Je ontmoet de coördinator(en) en docenten van de masteropleiding en je medestudenten. Ook ontvang je meer informatie over hoe het komend studiejaar eruit zal zien. Wij bevelen je ten zeerste aan om hierbij aanwezig te zijn. Je krijgt per mail een uitnodiging voor deze dag.

Veelgestelde vragen