Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Master
Pedagogische wetenschappen: Preventieve jeugdhulp en opvoeding (track)
Vergelijk

Thema: Week van de Opvoeding

Van 5 t/m 11 oktober 2020 was het de Week van de Opvoeding. De campagne maakt opvoeden en ouderschap zichtbaar en bespreekbaar.

Wat is de Week van de Opvoeding?

In de video hiernaast vertelt docent Loes van Rijn-van Gelderen meer over de Week van de Opvoeding en ook hoe dit onderwerp terugkomt in de mastertrack Preventieve jeugdhulp en opvoeding.

Video: Kinderen de Baas, bron: volkskrant.nl

Kinderen de baas

Wat gebeurt er als de kinderen het voor het zeggen krijgen? Dat onderzoekt de Volkskrant in het vijfdelige project Kinderen de Baas, waaraan o.a. Geertjan Overbeek, hoogleraar Pedagogiek, heeft meegewerkt.

Bekijk hiernaast de aflevering 'Jonathan en Spike bepalen zélf of ze hun huiswerk maken' .

 

Onderzoeksstudie interprofessionele samenwerking rondom kinderen

Er is meer en meer aandacht voor integrale zorg voor jonge kinderen en hun families. Een belangrijke voorwaarde voor een geïntegreerd aanbod is effectieve samenwerking tussen de professionals die ‘om het kind staan’. Een belangrijke vraag is hoe de samenwerking tussen diverse pedagogische professionals uit verschillende organisaties en uit verschillende disciplines vorm krijgt in de praktijk.

Veel wetenschappelijke aandacht is uitgegaan naar samenwerking tussen professionals in (para-)medische settings. Maar de aandacht voor samenwerking tussen pedagogische professionals in reguliere voorzieningen van kinderopvang en de (voor)school groeit.

In onze overzichtsstudie, die recent is verschenen in het International Journal of Integrated Care –  hebben Ruben Fukkink, bijzonder hoogleraar Kinderopvang en Educatieve voorzieningen voor het jonge kind, en Esmée Lalihatu, onderzoeksassistent Preventieve jeugdhulp en opvoeding, studies verzameld waar de interprofessionele samenwerking rondom kinderen centraal staat. Op macro-, meso- en microniveau zijn de bevorderende en belemmerende factoren in kaart gebracht die professionals ervaren in hun werk. De studie laat zo zien welke valkuilen en kansen er zijn bij de samenwerking met diverse professionals die een pedagoog kan tegenkomen in een multidisciplinaire en dynamische praktijk.

Fukkink R, Lalihatu ES. A Realist Synthesis of Interprofessional Collaboration in the Early Years; Becoming Familiar with other Professionals. International Journal of Integrated Care, 2020; 20(3): 16, 1–13. DOI: https://doi.org/10.5334/ijic.5482

Prof. Dr. Ruben Fukkink
Esmée Lalihatu MSc

Andere thema's

Een overzicht van andere actuele thema's die raken aan het vakgebied van de mastertrack Preventieve jeugdhulp en opvoeding  vind je hier.

Terug naar het Open Huis van de mastertrack Preventieve jeugdhulp en opvoeding