NWO heeft een subsidie toegekend van 27,6 miljoen euro aan het onderzoeksproject 'Language in interaction' in het kader van het zogeheten Zwaartekrachtprogramma van NWO. Met het programma wil Minister Bussemaker toponderzoek stimuleren en zij stelt in totaal 167 miljoen euro beschikbaar voor zes projecten. Het onderzoeksproject 'Language in Interaction' is een samenwerkingsverband tussen verschillende universiteiten, medewerkers van FGw participeren in het onderzoek.

Het onderzoek wordt uitgevoerd in een samenwerkingsverband tussen het Institute for Logic Language and Computation (FGw/FNWI, UvA), het Max Planck Instituut voor Psycholinguïstiek (Nijmegen) en het F.C. Dondersinstituut (Radboud Nijmegen). Een van de mede-aanvragers is prof. dr. Johan van Benthem. Deelnemers van het ILLC aan dit project zijn Rens Bod (hoogleraar Computationele en Digitale Geesteswetenschappen) en Michiel van Lambalgen (hoogleraar Logica en Cognitiewetenschap).

Het doel van het consortium Language in Interaction is onderzoek naar de unieke eigenschappen van de menselijke taal. Menselijke taal is in al zijn verschijningsvormen de basis van ons sociale en culturele leven. Tegelijkertijd is taal diep verankerd in ons brein. Om deze unieke eigenschap ten volle te begrijpen, moeten we taal onderzoeken van het niveau van genen en het brein, tot het niveau van sociale interactie en linguïstische structuren.