Op 31 oktober 2012 sloot de inzendtermijn van de ABG VN Essay Prijs van dit jaar, voor jonge academici met schrijftalent. De jury stelde uit de inzendingen een shortlist samen met de twee kandidaten die hieronder staan vermeld. De winnaar wordt bekendgemaakt op 26 februari 2013, tijdens een bijeenkomst in het Trippenhuis te Amsterdam, zetel van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen. Dan verschijnt ook ABG 97, met daarin het winnende essay.

Jeroen Hopster
Stephen Jay Gould: de evolutie van een iconoclast

Gould (1941-2002) was de Amerikaanse voorman van de evolutiewetenschap. Op zoek naar een degelijke basis voor zijn geliefde paleontologie werd hij geraakt door het werk van Thomas Kuhn over wetenschappelijke revoluties. Sindsdien zag hij volgens Jeroen Hopster overal radicale, onvoorspelbare wendingen: in de evolutie en in de wetenschap.

Willemine Willems
Het spijt ons De publieke verontschuldiging: oprecht excuus of obligate geste?

Toen aartsbisschop Wim Eijk recent zijn excuses probeerde aan te bieden voor het seksueel misbruik van kinderen in de Rooms-Katholieke Kerk, stuitte dat op veel scepsis. Willemine Willems verdiept zich in de problematische aspecten van publieke spijtbetuigingen en de notie van collectieve verantwoordelijkheid. ‘Uiteindelijk bepaalt het publiek of een verontschuldiging geaccepteerd wordt en daarmee succesvol is.’