Dit boek brengt voor het eerst de volledige geschiedenis van De Hollandsche Schouwburg in Amsterdam in kaart. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden in dit voormalige theater tienduizenden joden samengebracht om vervolgens te worden afgevoerd naar de vernietigingskampen.

Naast de uitgebreide bespreking van deze zwarte bladzijde uit de geschiedenis van het theater wordt ook volop aandacht besteed aan de rest van de rijke historie van de Schouwburg: van de oprichting in 1892 tot aan de inrichting als monument in 1962. Het boek staat uitvoerig stil bij de tijd waarin de Schouwburg fungeerde als centrum voor toneel en amusement, waar grote namen uit de Nederlandse theatergeschiedenis hun successen beleefden.

Van verzamelplaats tot monument

Ook gaat De Hollandsche Schouwburg in op de bezettingsperiode, waarin het theater eerst werd aangewezen als 'Joodse Schouwburg', om vanaf 20 juli 1942 ingezet te worden als verzamelplaats van waaruit tienduizenden joden gedeporteerd zouden worden. Het laatste deel van het boek richt zich op de periode na de oorlog, waarin de Schouwburg na lang touwtrekken werd ingericht als monument. Daarbij wordt ook het actuele debat rond de plaats van de Hollandsche Schouwburg in de hedendaagse herinneringscultuur met betrekking tot de Tweede Wereldoorlog niet geschuwd.

Over de auteurs

• Frank van Vree is decaan faculteit Geesteswetenschappen, voormalig hoogleraar Mediawetenschappen.
  • Hetty Berg is curator en manager Museumzaken van het Joods Historisch Museum in Amsterdam.
  • David Duindam is bezig met het promotieonderzoek De Hollandsche Schouwburg als lieu de mémoire.

Presentatie

De Hollandsche Schouwburg. Theater – Deportatieplaats – Plek van herinnering wordt gepresenteerd op 19 november door Amsterdam University Press, het Joods Cultureel Kwartier en de Universiteit van Amsterdam.  Jet Bussemaker, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, neemt een eerste exemplaar in ontvangst.

• Locatie: het Joods Historisch Museum.
  • Aanvang: 18.00 uur