Drie masterscripties maken nog kans op de Erik Hazelhoff Jong Talentprijs. Twee daarvan zijn geschreven door UvA-studenten Jan Julia Zurné en Clara van de Wiel.

Shortlist

Op de shortlist staan:

• Feiten van hoogst ernstigen en weerzinwekkenden aard’. De rechtsgang van bij de Jodenvervolging betrokken Nederlanders 1945-1960 van Jan Julia Zurné (onderzoeksmaster Geschiedenis)
  • Taco Kuiper (1894-1945) ‘Ik ben zelf aansprakelijk voor mijn dood’ van Wiebe de Graaf (RU Groningen).

Toekenning

Maandagavond 14 april maakt ZH Prins Pieter-Christiaan van Oranje-Nassau, Van Vollenhoven bekend welke scriptie de Jong Talentprijs krijgt toegekend.

De Erik Hazelhoff Jong Talentprijs

De Erik Hazelhoff Jong Talentprijs is een tweejaarlijkse prijs, uitgeloofd door de Stichting Erik Hazelhoff Roelfzema Prijs, aan de auteur van de beste Nederlandstalige- of Engelstalige masterscriptie uit 2012/2013 geschreven aan een Nederlandse of Vlaamse universiteit. De auteur van de winnende scriptie ontvangt een auteurscontract bij Unieboek | Het Spectrum en een geldprijs van € 5.000, -.

Erik Hazelhoff Roelfzema – Soldaat van Oranje

Erik Hazelhoff Roelfzema was een Nederlandse verzetsstrijder, piloot, radiomaker en bovenal auteur. Zijn boek Soldaat van Oranje leidde tot een internationaal bekroonde film en een zeer succesvolle musical. In de laatste fase van zijn leven werd het zijn missie om onbekende schrijvers in de gelegenheid te stellen hun werk te publiceren. Deze doelstelling werd verwezenlijkt in de Erik Hazelhoff Jong Talentprijs.

Stichting CPNB is partner van de Stichting Erik Hazellhoff Roelfzema Prijs.