Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
EN

Pierre Audi kon het niet vaak genoeg benadrukken in zijn speech: "Opera is een kunstvorm voor de toekomst". In het kader van Audi’s aanstelling als Honorary Fellow Music Theatre aan de Universiteit van Amsterdam gaf hij een masterclass mythologie aan studenten theaterwetenschap.

Bob Bronshoff
Fotograaf: Bob Bronshoff

Onlangs werd de Nationale Opera, waar Pierre Audi directeur is, nog uitgeroepen tot beste operahuis ter wereld. In een nagenoeg volle zaal speechte Audi over de rol van muziek in een opera, de rol van de regisseur en van hoe zelfs Griekse mythologie ook vandaag ons terug kan brengen naar onze basis.

Hij sprak zijn hoop uit dat toekomstige makers vooruit durven te kijken en met lef durven te creëren. Zich los durven maken van negentiende-eeuwse invulling en een nieuwe manier zullen vinden voor alledaagse thema’s.

Worstelingen van mensen en goden

Audi vertelde hoe rituelen in de muziek ons structuur geven, verwachtingen scheppen en componisten helpen dingen te verduidelijken op het podium.

Bob Bronshoff
Fotograaf: Bob Bronshoff

Rituelen die we ook kennen in ons dagelijks leven. Kortom, de worstelingen van mensen en goden in de Griekse mythologie zijn van alle tijden.

Na Audi’s speech lieten drie teams dramaturgen en zangers zien hoe zij invulling hadden gegeven aan één bepaalde scène. Glucks Orfeo ed Euridice (1762) werd als eerste gespeeld, waarna Audi uitlegde op hoeveel verschillende manieren je symbolen kunt gebruiken en liefde uitbeeldt. Na een scene uit Mozarts Idomeneo (1781) en Carissimi’s Jephte (1648) werd Audi’s advies aan de studenten duidelijk: leg het verhaal niet uit aan het publiek, laat het publiek werken en hun invulling geven. “Do not demonstrate and kill the music, because music needs space to sound...”.