Vier vakken zijn genomineerd voor de Onderwijsprijs 2018 van de Faculteit der Geesteswetenschappen. Op dinsdag 22 mei vindt de uitreiking plaats tijdens een feestelijke bijeenkomst in het Bushuis.
Onderwijsprijs Geesteswetenschappen

In de categorie bachelor gaat het om:

• Golden Age Amsterdam as a Creative City van dr. Frans Blom; onderdeel van de bachelor Nederlandse taal en cultuur, minor De Gouden Eeuw, minor Dutch Studies, Amsterdam Exchange programme – Humanities.
  • De wereld van de Mens: Inleiding in de geesteswetenschappen van dr. Piet Gerbrandy en prof. dr. Irene Zwiep; onderdeel van verschillende bachelors Talen en regiostudies (Arabisch, Frans, Hebreeuws, Italiaans, Nieuwgrieks, Scandinavistiek, Slavistiek en Spaans). Dit vak werd vorig jaar in een iets andere vorm ook genomineerd maar heeft de prijs toen net niet in de wacht gesleept.

In de categorie master zijn de volgende twee vakken genomineerd:

• De digitale stad. Architectuurhistorisch en historisch gereedschap van dr. Clé Lesger, prof. dr. Gabri van Tussenbroek en prof. dr. Lex Bosman; onderdeel van de master Stadsgeschiedenis en keuzevak voor studenten Kunstgeschiedenis en Architectuurgeschiedenis.
  • Multimediaal Onderzoeksproject (MMOP) van dr. Mirjam Prenger; onderdeel van de duale master Journalistiek en media. Ook dit vak werd vorig jaar al genomineerd en viel toen net buiten de prijzen.

De winnaars worden op dinsdag 22 mei bekendgemaakt tijdens een feestelijke bijeenkomst in het Bushuis. Voorafgaand aan de uitreiking geven docenten van de vier genomineerde vakken een publieke presentatie. Sinds de editie van 2017 geeft ook minimaal één student een toelichting over zijn/haar ervaring met het genomineerde vak.

Onderwijsprijs Geesteswetenschappen

Met de jaarlijkse Onderwijsprijs wil de Faculteit der Geesteswetenschappen bijzondere prestaties in het onderwijs onder de aandacht brengen en in de schijnwerpers zetten. Voor nominatie komen vakken in aanmerking waarin onderwijsvormen worden toegepast die anderen kunnen inspireren of die als voorbeeld kunnen dienen voor toekomstige onderwijsprojecten of vakken. De prijs wordt toegekend aan één bachelor- en één mastervak. In de selectie van de vakken spelen opleidingscommissies een belangrijke rol. De jury van de onderwijsprijs bestaat uit studenten en medewerkers van de faculteit en wordt dit jaar voorgezeten door prof. dr. Caroline Kroon, directeur van het College of Humanities.