Schrijver en dichter Abdelkader Benali nodigt Amsterdammers uit om deze zomer hun liefde voor de stad in dichtvorm te uiten. De beste gedichten worden gepubliceerd in Het Parool en een speciale Stadsgedichtenbundel. Benali deed zijn oproep tijdens zijn openingslezing als honorary fellow aan de Faculteit der Geesteswetenschappen.
Abdelkader Benali
Foto: Bob Bronshoff

Amsterdammers kunnen tot en met 20 augustus hun gedicht insturen. Het moet specifiek gaan om een stadsgedicht, waarin de beleving van de stad Amsterdam centraal staat. Het ingezonden gedicht moet geschreven zijn in de Nederlandse taal en mag niet langer zijn dan 35 regels.

Studenten van de UvA-(onderzoeks)master Literary Studies selecteren, onder leiding van universitair docent Suze van der Poll, een longlist die eind september bekendgemaakt zal worden. De jury van de gedichtenwedstrijd, onder voorzitterschap van honorary fellow Abdelkader Benali, kiest vervolgens een shortlist van zes gedichten. De winnaars worden bekendgemaakt tijdens een feestelijke bijeenkomst, eind oktober.

Honorary fellowship

Abdelkader Benali deed zijn oproep tijdens zijn openingslezing als honorary fellow aan de Faculteit der Geesteswetenschappen. In zijn fellowship gaat Benali onder andere met studenten van de Talen- en regiostudies kijken naar liefdespoëzie, in het bijzonder naar het erfgoed van de Perzische dichter Hafez. Benali gaat met de studenten kijken hoe het erfgoed van Hafez,  een van de meest bekende en geliefde islamitische dichters, wordt vertaald, voorgedragen en besproken. Het gaat daarbij over de rol van het soefisme als startpunt van liefdespoëzie. Aan de orde komen vragen als: wat vertalen we wanneer we Hafez vertalen en neigt onze kijk op Hafez niet te veel naar een seculiere kijk waarin het religieuze aspect wordt vergeten?

Benali wil niet alleen poëzie bestuderen met de studenten, maar ze ook aanmoedigen tot het schrijven van liefdespoëzie geïnspireerd door Hafez en Jalal ad-Din Rumi (dichter en soefi-mysticus) alsmede Omar Khayyám (wiskundige, astronoom, filosoof en dichter). Hiertoe gaat Benali masterclasses creative writing en vertalen geven.

Benali is de vierde Honorary Fellow van de Faculteit der Geesteswetenschappen. Eerder werd het fellowship toegekend aan opera- en theaterregisseur Pierre Audi, schrijver en publicist Arnon Grunberg, en cabaretier Freek de Jonge. Met het Honorary Fellowship wil de faculteit de aandacht voor de praktijk van kunst en cultuur in onderwijs en onderzoek bevorderen.