Tijdens de 387ste Dies Natalis van de UvA op dinsdag 8 januari heeft Louis Andriessen zijn eredoctoraat in ontvangst genomen. Andriessen ontving het eredoctoraat vanwege zijn vernieuwende werk als componist.
Louis Andriessen neemt eredoctoraat in ontvangst tijdens Dies Natalis 2019
Louis Andriessen neemt eredoctoraat in ontvangst

Andriessen geniet grote internationale bekendheid en waardering als componist, maar ook als uitvoerend musicus. Hij is een van de grondleggers van de Haagse School, een avantgardistische en minimalistische stroming uit de tweede helft van de vorige eeuw. Ook was hij eind jaren ‘60 een van de initiatiefnemers van Aktie Notenkraker, waarin een groep Nederlandse componisten zich sterk maakte voor nieuwe muziek.

Erepromotoren waren Julia Kursell, hoogleraar Muziekwetenschap, en Kati Röttger, hoogleraar Theaterwetenschap, van de Faculteit der Geesteswetenschappen. Kursell sprak Andriessen toe in een laudatio tijdens de Dies. Ook sprak zij op NPO Radio 4 over het eredoctoraat.

Bekijk ook de video over het eredoctoraat van Louis Andriessen:

Archiefstukken Louis Andriessen te zien bij Allard Pierson

Vanaf woensdag 9 januari is bij het Allard Pierson een kleine tentoonstelling te zien over het leven en werk van componist Louis Andriessen. In deze tentoonstelling is materiaal te zien dat afkomstig is uit de collecties van het Muziek Centrum Nederland en het Theater Instituut Nederland. De tentoonstelling is vrij toegankelijk.

Allard Pierson

Ruimte Locatie: Allard Pierson