Vier talentvolle onderzoekers in de geesteswetenschappen ontvangen een Marie Skłodowska-Curie Individual Fellowship om onderzoek te komen doen aan de UvA. Het gaat om Giulia Frezza (ACLC), Elize Mazadiego, Mikki Stelder (beiden ASCA) en Iacer Calixto (ILLC/FNWI). In totaal ontvingen negen UvA-onderzoekers een fellowship.
Kaart van Europa met punaises erin
Foto: Charles Clegg, FlickrCC

Het toegekende bedrag voor het fellowship loopt uiteen van zo’n 175.000 tot ongeveer 280.000 euro per onderzoeker. Het fellowship wordt toegekend vanuit de Marie Skłodowska-Curie Actions, die onderdeel zijn van het onderzoeks- en innovatieprogramma Horizon 2020 van de Europese Unie. Het doel is wetenschappers te voorzien van de benodigde vaardigheden en internationale ervaring voor een succesvolle loopbaan.

De toekenningen

• Giulia Frezza (Amsterdam Center for Language and Communication, ACLC): Metaphorical narratives in dementia discourse
    Binnen de journalistiek, in de klinische praktijk en tussen mensen met dementie en hun verzorgers worden in het discours over dementie voornamelijk de metaforische narratieven van ‘verval’ en van ‘plasticiteit’ gebruikt. Als we aan mensen met dementie refereren als ‘zombies’ of zeggen dat ze hun hersenen kunnen laten ‘herprogrammeren’, wat zeggen we dan eigenlijk? Julia Frezza analyseert tot welke scenario's dergelijke narratieven leiden voor de verschillende betrokkenen en met welke gevolgen, risico's en verantwoordelijkheden voor de individuele en sociale gezondheid.
    Frezza gaat in het Metaphor Lab Amsterdam samenwerken met prof. dr. Gerard Steen.

• Elize Mazadiego (Amsterdam School of Cultural Analysis, ASCA): Decentralizing conceptual art's internationalism: Latin American artists in Western Europe, 1968-1979

In haar project gaat Elize Mazadiego het ‘internationalisme’ van de conceptuele kunst en de aanhoudende binariteit tussen Euro-Amerikaanse conceptuele kunst en wereldwijd conceptualisme problematiseren. Dat doet zij door zich te richten op de interregionale stromen en productienetwerken tussen die twee. Het gaat om een uitvoerige studie van transnationale kunstenaars die tussen 1968 en 1979 vanuit de onderdrukkende politieke regimes in Latijns-Amerika uitweken naar West-Europa, en zich mogelijk evengoed in en uit de centra van het conceptualisme verplaatsten. Mazadiego wil komen tot een beter begrip van de Latijns-Amerikaanse conceptuele kunstpraktijken zoals die zich in een diasporische context ontwikkelden en aanpasten. Haar uiteindelijke doel is het aantonen van het fundamentele belang van deze kunstenaars voor de ontwikkeling van conceptuele kunst in Europa en haar internationale context buiten de VS.

Mazadiego gaat binnen de Capaciteitsgroep Kunstgeschiedenis samenwerken met prof. dr. Christa-Maria Lerm-Hayes. Ze zal tevens verbonden zijn aan ASCA. Mazadiego ontvangt een Career Integration Grant.

• Mikki Stelder (Amsterdam School for Cultural Analysis, ASCA): Maritime imagination: A cultural oceanography of The Netherlands

Mikki Stelder gaat een culturele oceanografie ontwikkelen van de Nederlandse maritieme verbeelding. Haar doel is een innovatieve interdisciplinaire aanpak voor de bestudering van maritieme werelden, over verschillende tijdperken. Door een oceanisch perspectief toe te passen wil Stelder laten zien hoe een maritiem kader - in plaats van een op land gericht kader - nieuwe manieren biedt voor het denken over de totstandkoming van Nederlands imperialisme en kolonialisme en de onderliggende sociaal-politieke, juridische, milieu- en economische discoursen hierbij.

Stelder heeft een Global Fellowship toegekend gekregen. Zij gaat haar onderzoek doen bij de Amsterdam School for Cultural Analysis (prof. dr. Mireille Rosello), in samenwerking de University of British Columbia (prof. dr. Renisa Mawani).

• Iacer Calixto (Institute for Logic, Language and Computation, ILLC): Informing multi-modal language generation with world knowledge

Computermodellen die getraind zijn menselijke taal te generen, kunnen visuele input integreren maar missen nog steeds ‘wereldkennis’. Dit is de kennis die we als mensen hebben over hoe de wereld werkt en die we met taal kunnen beschrijven. Dergelijke kennis is zelfs al nodig voor het uitvoeren van een eenvoudige taak, zoals het beschrijven van een plaatje. Iacer Calixto gaat betere menselijke-taalmodellen bouwen. Deze modellen zullen niet alleen gebruikmaken van beeld en taal, maar zullen ook kennis over de wereld – automatisch af te leiden uit de huidige, grootschalige kennisdatabanken – integreren.

Calixto heeft een Global Fellowship toegekend gekregen. Hij gaat samenwerken metNew York University (VS) en Facebook Artificial Intelligence Research (Frankrijk).