De Spinozaleerstoel van de afdeling Filosofie van de UvA wordt dit jaar bekleed door Catherine Malabou, hoogleraar filosofie aan Kingston University (Londen). Het onderwerp dat dit jaar centraal staat, is filosofie en anarchie.
Spinozalezing Catherine Malabou

Het principe van anarchie kent zowel een metafysische als een politieke component. Desondanks is het vanuit filosofie en politicologie nooit tot een gezamenlijke definitie van het begrip gekomen. In haar Spinozalezingen wil Catherine Malabou de redenen achter het ontbreken van deze dialoog doorgronden. Er zijn in de mondiale politieke situatie immers diverse, soms tegenstrijdige ontwikkelingen gaande die vragen om een herbezinning op het begrip ‘anarchie’, als iets wat veel verder gaat dan alleen een gewelddadige strategie tegen de staat.

Binnen dit thema houdt Malabou in de Aula van de Universiteit van Amsterdam twee lezingen, die gratis te bezoeken zijn:

Aula - Oude Lutherse kerk

Ruimte Locatie
Singel 411
1012 WN Amsterdam

De lezingen worden in het Engels gegeven. Reserveren is niet nodig.

Catherine Malabou

Over Catherine Malabou

Catherine Malabou is een van de meest veelzijdige Franse filosofen van dit moment. Ze promoveerde bij Derrida op een invloedrijk proefschrift over Hegel en heeft sindsdien steeds op verfrissende manieren de dialoog gezocht tussen filosofie en andere disciplines, waaronder de neurowetenschappen. Malabou is hoogleraar filosofie in het Centre for Research in Modern European Philosophy aan de Kingston University en distinguished professor Comparative Literature and European Language and Studies aan de University of California. Haar meest recente publicatie, Morphing Intelligence, From IQ Measurements to Artificial Brains verscheen in 2018 bij Columbia Press.

Over de Spinoza-leerstoel

Sinds 1995 benoemt de afdeling Filosofie van de UvA jaarlijks een buitenlandse filosoof op de Spinoza-leerstoel. Als onderdeel van de benoeming houdt de Spinoza-hoogleraar een aantal lezingen bedoeld voor een breed publiek dat op de hoogte wil blijven van hedendaagse ontwikkelingen in de filosofie.