Margriet Heim is benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau voor haar inzet voor een betere communicatie van en met kinderen en volwassenen met een ernstige meervoudige beperking die niet of nauwelijks kunnen spreken. Zij ontving de onderscheiding op vrijdag 8 maart uit handen van Simone Kukenheim, de locoburgemeester van Amsterdam.

Simone Kukenheim: “U stelde uw intelligentie, scherpte en enorme gedrevenheid ten dienste van de wetenschap: met grondig onderzoek naar de communicatie met ernstig gehandicapte kinderen. U ontwikkelde de bejubelde COCP methode, die voor meer begrip, minder frustratie en meer plezier in de communicatie met niet-sprekende kinderen en jongvolwassenen zorgt.  De methode wordt inmiddels toegepast in meer dan de helft van de Nederlandse revalidatie instellingen.”

FGw / Margriet Heim

Drijvende kracht achter het COCP-project

Dr. Margriet Heim is al sinds haar studie Taalbeheersing gegrepen door het vraagstuk van de communicatie van en met niet of nauwelijks sprekende kinderen. Tijdens haar stage in het Noord-Hollandse revalidatiecentrum Heliomare werd haar de noodzaak duidelijk van een interventieprogramma ter verbetering van de communicatie met deze kinderen. Direct na haar studie schreef zij een voorstel voor het project Communicatieve Ontwikkeling van niet of nauwelijks sprekende kinderen en hun Communicatie Partners (COCP). In 2001 promoveerde zij aan de Universiteit van Amsterdam (UvA) op een effectonderzoek naar COCP. In 2012 ontving zij voor haar onderzoek de Gehandicaptenzorgprijs.

Het COCP-programma stimuleert kinderen en volwassenen die door een handicap niet of nauwelijks kunnen spreken nieuwe communicatieve vaardigheden te ontwikkelen of bestaande communicatievormen vaker te gebruiken. Uitgangspunt is dat kinderen het meeste leren in alledaagse situaties, zoals eten, naar bed gaan of spelen. Ouders, broertjes en zusjes, grootouders, oppassen en hulpverleners worden actief betrokken.

Margriet Heim werkt sinds 1988 als wetenschappelijk onderzoeker bij de UvA samen met Heliomare aan de ontwikkeling van en het onderzoek naar de COCP-methodiek. Zij is op dit moment senior onderzoeker bij het Kohnstamm Instituut van de UvA en als gastonderzoeker verbonden aan het Amsterdam Center for Language and Communication (ACLC).