Wetenschappers en studenten Archeologie van de Universiteit van Amsterdam gaan in 2019 opgravingen doen in het antieke Troje in Turkije. Het team richt zich specifiek op 'de archeologie van de archeologie': men onderzoekt de opgravingsmethoden en overblijfselen van archeologen die ter plekke hebben gewerkt.
Amsterdam Troy Project

De UvA-studenten en -wetenschappers gaan dus niet op zoek naar het Paard van Troje, maar naar  het proces van archeologie zelf. Al sinds 1863 vinden er opgravingen plaats in de burcht van Troje. Het is daarmee een van 's werelds bekendste archeologische plaatsen, waar de veranderingen in de archeologische praktijk van de afgelopen anderhalve eeuw dus goed zichtbaar zijn. Denk hierbij aan de introductie van fotografie en film, nieuwe dateringsmethoden en aan nieuwe theoretische benaderingen en digitale documentatie.

De Amsterdamse onderzoekers richten zich op de vraag welke invloed dit alles heeft gehad op de interpretaties over Troje. Het project staat onder leiding van Gert Jan van Wijngaarden. In de zomer van 2019 zullen hij en zijn studenten op vier plekken in Troje opgravingen doen. Onder andere zullen twee oude opgravingsputten, respectievelijk uit 1884 en 1990, opnieuw worden opgegraven. Daarnaast zal het team de documentatie van de oude opgravingen bestuderen die in Troje aanwezig is en in archieven in Tübingen (D) en Cincinnati (USA) - om die gegevens ter plekke te vergelijken met de situatie in de Trojaanse grond.

Om het project financieel mogelijk te maken is het team een crowdfundingactie gestart. Bijdragen worden gebruikt om de logistieke kosten van het project te dekken: reiskosten, onderdak, autohuur en dergelijke. Via de website van het Amsterdams Universiteitsfonds kunt u het project steunen.