Eva Groen-Reijman heeft een Dissertatieprijs 2019 van de Stichting Praemium Erasmianum gewonnen met haar proefschrift 'Deliberative Political Campaigns: Democracy, Autonomy and Persuasion'. Het is het derde jaar op rij dat een proefschrift van de Amsterdam School for Cultural Analysis (ASCA) deze prijs wint; in 2017 en 2018 werden respectievelijk Lucy van de Wiel en Eva Meijer onderscheiden.
Eva Groen Reijman
Eva Groen-Reijman tijdens de opening academisch jaar 2018-2019 van de Faculteit der Geesteswetenschappen (foto: Bob Bronshoff)

Sinds 1988 kent de Stichting Praemium Erasmianum jaarlijks vijf prijzen toe aan jonge onderzoekers in de geesteswetenschappen, sociale wetenschappen en rechtsgeleerdheid, die een dissertatie van bijzonder hoge kwaliteit hebben verdedigd aan een Nederlandse universiteit.

Eva Groen-Reijman, momenteel werkzaam als onderzoeker aan Wageningen University, promoveerde in februari 2018 aan de UvA-afdeling Filosofie. Haar proefschrift  geeft een filosofische beschouwing op politieke campagnes, en stelt de normatieve vraag in welke mate het gebruik van moderne overtuigingstechnieken de legitimiteit van democratieën beïnvloedt. Volgens Groen-Reijman kunnen moderne politieke campagnes passen binnen deliberatieve criteria voor democratische communicatie, en kunnen zij democratische systemen zelfs versterken. Echter, deze technieken moeten altijd volledig voldoen aan de systemische en interpersoonlijke normen van deliberatie.

De Dissertatieprijzen 2019 worden uitgereikt op donderdag 16 mei om 16.00 uur in de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen, Kloveniersburgwal 29 Amsterdam.