Chiara de Cesari (Europese studies), Helmer Helmers (Nederlandse letterkunde/Geschiedenis) en Eva van Lier (Taalwetenschap) ontvangen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) een Vidi-subsidie. Met de subsidie, die 800.000 euro per project bedraagt, kunnen de drie geesteswetenschappers de komende vijf jaar een eigen, vernieuwende onderzoekslijn ontwikkelen en een onderzoeksgroep opzetten.

In totaal ontvingen elf UvA'ers een Vidi-subsidie.

Dr. Chiara de Cesari (Europese studies): Kunst en Politiek: instellingen als vernieuwers

Velen denken dat kunst de wereld kan verbeteren en maatschappelijke instellingen die in crisis verkeren, opnieuw kan uitvinden. Is dat zo en hoe gebeurt dat dan? De Cesari laat zien hoe artistieke initiatieven een platform kunnen vormen voor experimenten en vernieuwing van instellingen binnen en buiten Europa.

Prof. dr. C. (Chiara) de Cesari

Faculteit der Geesteswetenschappen

Algemene Cultuurwetenschappen

Dr. Helmer Helmers (Nederlandse letterkunde/Geschiedenis): De uitvinding van de publieksdiplomatie in vroegmodern Europa

Hoe beïnvloeden communicatierevoluties internationale relaties? Helmers onderzoekt de rol van drukwerk in Nederlandse buitenlandse betrekkingen tussen 1568 en 1713. Door het diplomatieke gebruik van nieuwe media in het verleden te analyseren, laat hij zien hoe deze in het verleden bijdroegen aan de transformatie van de Europese relaties.

Dr. Eva van Lier (Taalwetenschap): De uitzondering op de regel?

Taal bestaat uit algemene grammaticaregels toegepast op specifieke woorden. Maar elke regel heeft uitzonderingen. Van Lier onderzoekt hoe sprekers van verschillende talen hun kennis over zulke uitzonderingen inzetten bij het maken van zinnen.

Dr. E.H. (Eva) van Lier

Faculteit der Geesteswetenschappen