Zes vertegenwoordigers van de alfa- en gammawetenschappen, onder wie decaan Fred Weerman van de Faculteit der Geesteswetenschappen, protesteren in een brandbief aan minister Van Engelshoven tegen de voorgenomen verschuiving van uitgaven naar bèta-techniek.

De commissie-Van Rijn adviseert om middelen van het SSH-gebied (Social Sciences & Humanities) en het medisch gebied te verschuiven naar bèta-techniek. Minister Van Engelshoven neemt dit advies over de financiering van de Nederlandse universiteiten grotendeels over. De briefschrijvers noemen het advies 'kortzichtig, onverstandig en unfair'.

Het UvA-bestuur is niet van plan het advies van de commissie-Van Rijn op te volgen. Collegelid Jan Lintsen noemt het 'afbraakbeleid' in een interview met Folia.

Ook bezorgd over de bezuinigingen? Teken dan de online petitie:

Zie ook: