Luca Incurvati en Julian J. Schlöder, verbonden aan de afdeling Filosofie en het Institute for Logic, Language and Computation, hebben voor hun artikel 'Inferential Expressivism and the Negation Problem' de Sanders Prize in Metaethics 2019 gewonnen. Het winnende essay wordt beloond met $ 5.000 en verschijnt binnenkort in Oxford Studies in Metaethics.
Luca Incurvati and Julian J. Schlöder
Luca Incurvati en Julian J. Schlöder

Meta-ethiek is (naast de normatieve en toegepaste ethiek) een van de belangrijke takken van de ethiek, en probeert de aard van ethische eigenschappen, uitspraken, houdingen en oordelen te begrijpen. Binnen de meta-ethiek is het expressivisme een theorie over de betekenis van morele taal. Volgens het expressivisme zijn zinnen waarin morele termen worden gebruikt niet beschrijvend; morele termen als ‘goed’ of ‘slecht’ verwijzen niet naar eigenschappen (in tegenstelling tot bijvoorbeeld 'rood'), maar worden gebruikt om morele houdingen (zoals goedkeuring en afkeuring) uit te drukken.

Frege-Geach

In hun essay ontwikkelen de filosofen Incurvati en Schlöder een oplossing voor de ontkennende versie van het Frege-Geach probleem. In de originele versie draait dit probleem om het feit dat eenvoudige zinnen die morele oordelen uitdrukken (zoals ‘Het is verkeerd om leugens te vertellen’) deel kunnen uitmaken van semantisch complexe zinnen (zoals ‘Als het verkeerd is om leugens te vertellen, dan is het ook verkeerd om je broertje leugens te laten vertellen’) op een manier die expressivisten niet gemakkelijk kunnen verklaren.

Recentelijk concentreert het debat zich meer op de ontkennende variant van het probleem. Hierbij draait het bijvoorbeeld om het verschil tussen ontkenningen waarmee een verschil in houding ten opzichte van dezelfde inhoud wordt uitgedrukt (zoals ‘Moorden is verkeerd’ vs. ‘Moorden is niet verkeerd’) en ontkenningen waarmee de inhoud zelf wordt veranderd (zoals ‘Moorden is legaal’ vs. ‘Moorden is niet legaal’).

Incurvati en Schlöder stellen een oplossing voor dit probleem voor aan de hand van het zogenaamde inferentiële expressionisme. De UvA-filosofen zijn de eersten die het expressivisme en het inferentialisme (een benadering binnen de semantiek) systematisch toepassen op hun verklaring van normatieve taal.

Dr. L. (Luca) Incurvati

Faculteit der Geesteswetenschappen