Andra Danila en Santje Pander, twee studenten van de UvA-opleiding tot restaurator, hebben een zeventiende-eeuwse globe die door experts ‘total loss’ was verklaard, gerestaureerd. In een timelapse-video hebben zij de voortgang van het restauratieproces vastgelegd.
Celestial Globe

Het gerestaureerde object is een hemelglobe, die omstreeks 1700 vervaardigd is door de uitgevers Gerard en Leonard Valk uit Amsterdam. De globe is onderdeel van een paar, dat in bezit is van Kasteel Keppel. Omdat beide globes in uitzonderlijk slechte staat verkeerden, heeft de eigenaar, baron Willem van Lynden, de objecten langdurig in bruikleen aan de Universiteit van Amsterdam afgestaan. Het andere deel, een aardglobe, is nog niet klaar maar wordt ook gerestaureerd.

Celestial Globe voor restauratie
De globe voorafgaand aan de restauratie

In de video zijn de verschillende stappen in de behandeling te zien. Zo is te zien hoe de scheuren op de globe gereinigd en hersteld worden, hoe nieuwe vulling wordt aangebracht en hoe loszittende fragmenten opnieuw bevestigd worden.

De opdracht maakte deel uit van de post-master Conservation and Restoration of Cultural Heritage. Studenten die de gelijknamige tweejarige master aan de UvA hebben afgerond, kunnen via dit post-initiële traject de opleiding tot restaurator voltooien. De UvA is de enige universiteit in Nederland die een opleiding tot restaurator aanbiedt die voldoet aan de Europese normering.