Het project Community Archaeology in Rural Environments (CARE), waarin de UvA participeert, is genomineerd voor de Grote Archeologie Prijs 2019. Het publiek kan tot 26 oktober stemmen op een van de vier genomineerde projecten. Die avond vindt de prijsuitreiking plaats in het Rijksmuseum, tijdens de Nacht van de Geschiedenis.
CARE

Community Archaeology in Rural Environments is een project dat wordt uitgevoerd binnen het Joint Programming Initiative on Cultural Heritage (JPICH), een Europees onderzoeksprogramma gericht op het beschermen van cultureel erfgoed in mondiale veranderingen door internationale co-operatie. De UvA werkt hierin samen met de Universiteit van Lincoln, de Universiteit van West-Bohemen en de Adam Mickiewicz-Universiteit van Poznań. Aan de UvA wordt het project geleid door dr. Heleen van Londen, met hulp van Johan Verspay.

CARE onderzoekt op welke wijze publieksparticipatie in archeologisch onderzoek kan bijdragen aan bredere maatschappelijke opgaven. Het project streeft ernaar burgers, bestuurders en onderzoekers te verbinden in archeologisch erfgoed en van daaruit waarde te creëren voor elk van hen.

De jury over CARE: 'CARE is project met een sterk internationaal profiel. Het concept heeft de potentie verder te groeien, het grote publiek te bereiken en overal in Nederland toegepast te worden. Volgens de jury is CARE een prachtig voorbeeld van publieksparticipatie. Daarnaast levert het project ook gegevens op voor wetenschappelijk onderzoek en dat is mooi meegenomen. De samenwerking met de universiteit wordt gewaardeerd.'

Over de Grote Archeologie Prijs

De Grote Archeologie Prijs is een initiatief van Stichting Archeologie & Publiek. Doel is om archeologie en publiek dichter bij elkaar te brengen en het Nederlandse publiek bekend te maken met de aansprekende voorbeelden van publieksprojecten die het verleden tot leven wekken. De prijs wordt toegekend aan het project dat het beste inspeelt op de presentatie van archeologie en het vertalen en verbeelden daarvan richting het publiek.

Naast CARE zijn de projecten GrensRoMeincraft en Helmond in 100Stukskes. De vier projecten zijn geselecteerd uit 29 inzendingen.