Op 29 oktober heeft Elżbieta Niemczuk-Weiss, docente taalverwerving Pools aan de UvA, uit handen van de Poolse president Duda het gouden Kruis van Verdienste ontvangen.
Elzbieta Niemczuk-Weiss
Foto door Marta Czarnecka

Deze Poolse onderscheiding, die bestaat in de varianten goud, zilver en brons, is in 1923 in het leven geroepen en wordt uitgereikt aan personen die zich op een buitengewone manier verdienstelijk hebben gemaakt voor Polen.

Elżbieta Niemczuk-Weiss is docente taalverwerving Pools binnen de opleiding Russische en Slavische studies aan de UvA. Zij zet zich al vele jaren in voor de promotie van de Poolse taal en cultuur in Nederland, zowel aan de UvA zelf als tot ver daarbuiten in de vorm van allerhande culturele initiatieven. Ze is voorzitter van de sectie Pools van de Vereniging van de Leraren in Levende Talen.

Drs. E.D. (Elzbieta) Niemczuk -Weiss

Faculteit der Geesteswetenschappen

Tweede Taalverwerving

Pools aan de UvA

Aan de Universiteit van Amsterdam kun je binnen de bacheloropleiding Russische en Slavische studies kiezen voor Pools als hoofdtaal. Je kunt je ook verdiepen in de Poolse taal en cultuur door losse taalverwervingsvakken (Polish Language Acquisition 1 t/m 4) te volgen in je keuzeruimte.