De Universiteit Gent kent de Sarton-medaille 2019-2020 van de Faculteit Letteren en Wijsbegeerte toe aan emeritus hoogleraar Moderne Nederlandse letterkunde Marita Mathijsen. Zij krijgt de medaille uitgereikt op grond van haar verdiensten voor de literatuurgeschiedschrijving en voor de theorie en praktijk van het editeren van historische teksten.
Marita Mathijsen
Marita Mathijsen (foto: Eduard Lampe)

Marita Mathijsen geldt als een expert op het gebied van de Nederlandse literatuur in de negentiende eeuw. Haar boek Naar de letter is nog steeds een standaardwerk op het gebied van editiewetenschappelijk onderzoek. De medaille wordt uitgereikt op 23 april 2020 in Gent. Mathijsen geeft dan een lezing onder de titel: Wetenschap voor iedereen! Popularisering en democratisering van wetenschap, kunst en cultuur in de negentiende eeuw.

Over de Sarton-medaille

George Sarton (1884-1956) was een Belgisch-Amerikaanse wetenschapshistoricus. Hij studeerde filosofie en wiskunde aan de Universiteit Gent. In 1912 richtte hij het tijdschrift Isis op, dat nog steeds internationaal leidend is op het gebied van de wetenschapsgeschiedenis. Harvard University benoemde hem tot hoogleraar. George Sarton leverde een belangrijke bijdrage aan de verzelfstandiging van de wetenschapsgeschiedenis als aparte vakdiscipline. Zowel de History of Science Society als de Universiteit Gent stelden wetenschapsprijzen in die naar hem vernoemd zijn. De Sarton-leerstoel aan de UGent bestaat sinds 1984.