Kan het boek de therapeut vervangen? Tot welke inzichten brengen boeken de lezer? Studenten van de master Boekwetenschap hebben een tentoonstelling samengesteld rond het thema Bibliotherapie, die tot het eind van het jaar te zien is in BG2.
Woman reading a book

Wat is bibliotherapie? Slechts weinig mensen kennen dit begrip, maar als je het uitlegt blijkt dat menigeen het bestaan ervan wel herkent. Bibliotherapie vloeit voort uit het gegeven dat veel mensen rustiger worden, gelukkiger ook, en soms empathischer, of getroost of geïnspireerd raken door het lezen van een boek. Als je dit als behandelmethode voor bijvoorbeeld depressie of een burnout voorschrijft, kun je spreken van bibliotherapie. Het bestaat echt: therapeuten die lezen voorschrijven als hulpmiddel. Er wordt over gereflecteerd in artikelen en er wordt wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. In onze tentoonstelling gaan we aan de bezoekers uitleggen wat bibliotherapie is.

Bibliotherapie is dit jaar het thema van de tentoonstelling die studenten van de master Boekwetenschap jaarlijks organiseren, als onderdeel van het vak De wereld in boeken. Boekwetenschap kent een lange traditie aan de UvA: al sinds de jaren vijftig wordt onderzoek gedaan naar het boek in heden en verleden. De master Boekwetenschap is een eenjarig masterprogramma dat leidt tot een Master of Arts in Kunst- en cultuurwetenschappen. Op zaterdag 9 november kun je met de opleiding kennismaken tijdens de UvA Masterdag.

De tentoonstelling wordt op donderdag 14 november om 17.00 uur feestelijk geopend. Je kunt je aanmelden door een e-mail te sturen naar tentoonstelling-bibliotherapie@hotmail.com.

BG 2

Ruimte eerste verdieping