Theatergezelschap Het Slavisch Toneel stopt na dertig jaar. Het gezelschap sluit af met een laatste komische noot, 'Honderd jaar Russische eenakters', op 15, 16 en 17 november in het Universiteitstheater. Het einde van Het Slavisch Toneel hangt samen met het pensioen van Jenny Stelleman, universitair docent bij Russische en Slavische studies. Zij leidt Het Slavisch Toneel en gaat eind dit jaar met pensioen.
Het Slavisch Toneel
Acteurs van Het Slavisch Toneel

Met tussenpozen werden de afgelopen dertig jaar zestien toneelstukken van wereldformaat opgevoerd door (oud-)studenten in CREA en het Universiteitstheater. Het begon met een voorstelling van Elizaveta Bam van Daniil Charms in 1988. Vanaf 2004 gaf het Slavisch Toneel met regelmaat voorstellingen, waarbij Stelleman altijd zelf alles regelde: van de productie tot de kostuums en de dramaturgie tot de decors.

Het Slavisch Toneel ontstond uit de behoefte om beroemde toneelstukken van Russische, Tsjechische, Poolse, en Servische schrijvers in Nederland op te voeren, iets wat tot dan toe nauwelijks of niet gebeurde. Stelleman: 'Ik realiseerde me plotseling dat hier een taak voor ons was weggelegd, omdat al deze prachtige stukken in Nederland gek genoeg nauwelijks of niet opgevoerd worden. Dit werd eigenlijk vanaf nu mijn uitgangspunt voor alle toekomstige opvoeringen. Vanaf dit moment begon zich in onze theatergroep een harde kern van spelers te vormen en zo ontstond de wat saaie naam Het Slavisch Toneel voor onze theatergroep. Naast deze kern van drie oud-studenten (Alexander Woudt, Jacqueline Koorevaar en Elizabeth Reijnders) die een acteeropleiding hadden gevolgd, werden elk jaar opnieuw studenten toegevoegd, sommige bleven, anderen gingen.'

Laatste voorstellingen van Het Slavisch Toneel

De laatste voorstellingen van Het Slavisch Toneel vinden plaats op 15, 16 en 17 november in het Universiteitstheater.

Russische en Slavische studies aan de UvA

De UvA biedt een volledige bachelor aan op het gebied van Russische en Slavische studies.