Dr. Astrid Surmatz promoveerde in 1997 aan de Universiteit van Göttingen op een proefschrift over de literaire receptie- en verspreidingsgeschiedenis van de figuur van Pippi Langkous uit het werk van Astrid Lindgren.

Na haar promotie was Astrid onder meer verbonden aan het Scandinavisch Instituut van de Universiteit van Keulen, waarna ze in 2001 naar de UvA kwam als docent Zweeds en Zweedse letterkunde. De handelseditie van haar proefschrift verscheen als Pippi Långstrump als Paradigma. Die deutsche Rezeption Astrid Lindgrens und ihr internationaler Kontext. Tübingen, Basel: Francke Verlag, 2005. (= Schriften zur Nordischen Philologie34).

Naast haar belangstelling voor kinder- en jeugdliteratuur verbreedde haar wetenschappelijke interesse zich gaandeweg in de richting van de arctische reisbeschrijvingen, met name die van de botanicus Linnaeus. De combinatie van deze twee onderzoeksgebieden, kinder- en jeugdliteratuur enerzijds en (sub)arctische reisbeschrijvingen, zorgde ervoor dat ze tussen 2008 en 2012 een visiting professorship bekleedde aan de Linnaeus Universiteit in Växjö (Zweden).

Haar brede interesses zorgden er tevens voor, dat Astrid Surmatz zowel een periode bestuurslid was van de International Research Society for Children’s Literature (IRSCL), als fellow werd van de prestigieuze Linnean Society in London.

Met Astrid Surmatz verliezen twee uiteenlopende wetenschapsgebieden binnen de Scandinavistiek een collega die een verbindende rol kon spelen in zowel Duits-, Engels-, Zweeds- als Nederlandstalige wetenschappelijke netwerken.

De Amsterdamse collega’s wensen haar familie en naasten veel sterkte bij het verwerken van dit grote verlies.

Prof.dr. Henk van der Liet