Studenten van de master Publieksgeschiedenis maakten in het kader van het project Biografie van Amsterdam een serie korte documentaires over Amsterdam-Noord, die ze onlangs presenteerden in het Amsterdam Museum.

Met de Biografie van Amsterdam bouwen studenten van de masteropleiding Publieksgeschiedenis aan een zich voortdurend uitbreidend portret van de stad Amsterdam en haar inwoners. Elk jaar maken groepjes studenten een korte documentaire over een bepaald thema. In eerdere edities kwamen onder andere toerisme, standbeelden en het Amsterdam van de jaren vijftig aan bod.

In deze editie van het project staat het stadsdeel Amsterdam-Noord centraal. De zes video’s vertellen over de geschiedenis van nieuwkomers en gevestigden, economische crisis en bloei, watersnood en wederopbouw en het eindeloze heen en weer van de pont.

In het bijzijn van Noord-Amsterdammers presenteerden de studenten hun filmpjes in het Amsterdam Museum. Tv-maker en journalist Ad van Liempt, een van de mensen die de studenten in het project begeleidden, sprak lovend over de werkwijze van de studenten en het uiteindelijke resultaat.

Over de master Publieksgeschiedenis

Van ‘living history’ tot tentoonstellingen en van speelfilms tot games: geschiedenis is overal. In de master Publieksgeschiedenis verwerf je de kennis en vaardigheden om de alledaagse omgang met deze fascinerende historische cultuur te bestuderen. Je denkt na over hoe geschiedenis het best met een beoogd publiek kan worden gedeeld, en werkt samen met professionals aan tastbare producten.