NWO heeft aan negen interdisciplinaire onderzoeksvoorstellen in de sociale en geesteswetenschappen op het gebied van digitalisering een subsidie toegekend van tussen de 275.000 en 750.000 euro. Bij twee van de projecten zijn onderzoekers van de Faculteit der Geesteswetenschappen betrokken.

Thomas Poell (Mediastudies) gaat samen met UvA-hoogleraar Sociologie Olav Velthuis (Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen, FMG) onderzoek doen naar de platformisering van de mondiale seks-industrie. Het project onderzoekt de spectaculaire opkomst van webcamseks-platformen, zoals Chaturbate, Cams.com en Myfreecams. Wat is de impact van platformisering op competitie in deze industrie? Welke kansen en risico’s brengt webcammen met zich mee voor sekswerkers? Geven die risico’s aanleiding voor betere regulering?

Prof. dr. T. (Thomas) Poell

Faculteit der Geesteswetenschappen

Dep. Mediastudies

De andere toekenning is voor Katrin Schulz van het Institute for Logic, Language and Computation (ILLC), die samen met Leendert van Maanen (eveneens FMG) onderzoek gaat doen naar The Bias Barometer. Het team onderzoekt de relatie tussen het gebruik van stereotyperingen in de media enerzijds, en het ontstaan van impliciete vooroordelen bij media-gebruikers anderzijds. Als casus wordt de berichtgeving op verschillende media over de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2020 geanalyseerd, en hoe deze tot verschillende impliciete vooroordelen kan leiden.

Dr. K. (Katrin) Schulz

Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica

ILLC

Ook bij drie andere gehonoreerde onderzoeksvoorstellen zijn een of meer UvA-onderzoekers betrokken.