Drie talentvolle wetenschappers van de Faculteit der Geesteswetenschappen ontvangen een Marie Skłodowska-Curie Individual Fellowship om onderzoek te komen doen aan de UvA of vanuit de UvA onderzoek te gaan doen aan een buitenlandse onderzoeksinstelling. Het toegekende bedrag loopt uiteen van zo’n 175.000 tot ongeveer 280.000 euro per onderzoeker.

De volgende wetenschappers ontvangen een fellowship:

ontvingen maar liefst dertien UvA-wetenschappers een fellowship.

Over de fellowships

Het fellowship wordt toegekend vanuit de Marie Skłodowska-Curie Actions, die onderdeel zijn van het onderzoeks- en innovatieprogramma Horizon 2020 van de Europese Unie. Doel van de subsidie is het bevorderen van de mobiliteit van veelbelovende, ervaren onderzoekers over de landsgrenzen binnen en buiten de Europese Unie. Het fellowship is persoonsgebonden.

Er zijn twee typen Individual Fellowships: European Fellowships en Global Fellowships. Alessandra Cianciosi en Gulnaz Sibgatullina ontvangen een Global Fellowship; zij gaan eerst twee jaar naar een universiteit buiten de Europese Unie en komen daarna een jaar terug bij de UvA. Johana Kotišová krijgt een European Fellowship om onderzoek aan de UvA te doen; dit type fellowship duurt twee jaar.