Voor het derde jaar op rij zijn Communication & Media Studies aan de UvA de beste van de wereld volgens de QS World University Rankings by subject 2020. Binnen het cluster Arts and Humanities staat de UvA op plaats 29, de hoogste notering in Nederland.

In de ranking staan verschillende vakgebieden van de Faculteit der Geesteswetenschappen als hoogste in Nederland genoteerd: Linguistics op plek 16 wereldwijd, History op 36, Philosophy op 40, English Language and Literature op 43 en Performing Art in de groep van 51 tot 100 (vanaf plaats 51 rangschikt QS niet meer per individuele universiteit, maar per groep). Library and Information Management (waar o.a. Boekwetenschap onder valt), dat door QS onder Social Sciences wordt geschaard, staat op plek 19 wereldwijd en eveneens op nummer 1 in Nederland.

Modern Languages staat in de top 50 van de wereld op plaats 49 en Theology, Divinity & Religious Studies in de top 100.

Over de QS ranking

QS rangschikt vakgebieden aan de hand van vier criteria: reputatie onder werkgevers, reputatie onder vakgenoten, citaties en H-index. Bij dat laatste criterium wordt impact (het aantal citaties) gekoppeld aan omvang (het aantal publicaties).  In de ranking staan verschillende vakgebieden aan de UvA hoog genoteerd: in 27 van de 47 disciplines die QS onderscheidt, staat de UvA in de wereldwijde top 100. In de universiteitsbrede World University Rankings staat de UvA op plaats 64 wereldwijd (juni 2019).